شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

وقت و مقدار شیر


ساعت شیر کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، می‌تواند بسیار متغیر باشد زیرا هضم شیر مادر بسیار سریع است. در صورتی که شیر گاو، چه خشک و چه تازه دیر هضم است. شیر مادر در مدت یک ساعت و نیم هضم می‌شود، در حالی‌که هضم شیر گاو سه ساعت طول می‌کشد. به همین دلیل برای تغذیه با شیر گاو باید برنامهٔ دقیق پیش‌بینی کرد، و فاصله غذاها را بین ۳ تا ۳ ساعت و نیم در نظر گرفت. اگر از شیری که نظیر شیر مادر است استفاده می‌کنید می‌توانید هر وقت که کودک گرسنه است و اشتها به غذا دارد، از این شیر به او بدهید.
قبل از هر چیز، دربارهٔ طرز فکری که برخی از مادران بدان معتقدند توضیح مختصری می‌دهیم. آنان گمان می‌کنند که هرچه کودک بیشتر بخورد زیباتر و قوی‌تر خواهد بود. این مطلب نه‌ تنها درست نیست بلکه خطرناک نیز هست. زیرا سلامتی کودک به مقدار وزن وی بستگی ندارد. حتی متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که نوزاد چاق در بزرگی نیز چاق خواهد شود و ضرب‌المثل &#۷۸۲;یک روز چاقی همیشه چاقی است&#۷۸۲; در این مورد صدق می‌کند.
برای جلوگیری از پرخوری کودک باید از دادن قند زیاد به او خودداری کرد. مثلاً در شیری که از قبل شیرین است، آب پرتقال و یا در بسیاری از غذاها به بهانه اینکه وی از شیرینی خوشش می‌آید نباید شکر اضافه نمود.


همچنین مشاهده کنید