جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تهیه شیر


شیر کودک چگونه باید تهیه گردد؟ البته منظور از شیر کودک در اینجا انواع شیر خشک است. شیر از هر نوع که باشد، الزاماً باید با آب مخلوط گردد.
▪ چه آبی مناسب است؟
معمولاً برای تهیه شیر کودک از آب معدنی (بی‌گاز) استفاده می‌شود. اما امروز آب لوله‌کشی شهرها باکتری‌زدائی می‌شود، در نتیجه اگر دسترسی به آب معدنی نداشتید می‌توانید از آب معمولی استفاده کنید.
در محیط‌های روستائی با توجه به اینکه آب از نظر میکروب‌زدائی خوب کنترل نشده است باید محتاط بود. در آنجا بهتر است از آب معدنی استفاده شود باید از مصرف آب چاه خودداری کرد. آب چاه حتی اگر بجوشد، ممکن است مقداری مواد را که برای نوزاد مسموم کننده است (نظیر نیتریت) در خود نگهدارد.
▪ شیر خشک
در داخل قوطی‌های شیر خشک معمولاً یک پیمانه قرار دارد. پیمانه سرصاف شیر ۵ گرم است. برای تهیه شیر باید به ۳۰ گرم آب ۵ گرم شیر خشک اضافه کرد.
باید اندازه‌های داده شده را رعایت کنید. در غیر اینصورت شیر غلیظ خواهد شد. برای ۳۰ گرم آب یک پیمانه لازم است، برای ۴۰ گرم آب یک پیمانه و یک‌سوم برای ۵۰ گرم آب یک پیمانه و دو‌سوم و برای ۶۰ گرم آب دو پیمانه. چطور می‌توانید شیشه شیر را تهیه کنید؟ مقدار آب لازم را در شیشه بریزید. بگذارید سرد شود، سپس تعداد پیمانه‌های شیر مورد احتیاج را به آن اضافه کنید، در شیشه را ببندید و خوب تکان دهید. شیر در آب ولرم بهتر از آب سرد حل می‌شود. اگر چنانچه شیر کاملاً حل نشده است باید شیشه را مجدداً تکان داد. برای آنکه شیر حرارت مناسب داشته باشد. (حرارت ۳۷ درجه) شیشه شیر گرم را در آب سرد قرار دهید. برای کنترل حرارت آن کمی از شیر را در قسمت داخلی مچ دستتان بریزید.
البته می‌توانید شیشه‌های شیر یک روز را از قبل تهیه کنید و در جای خنک حتی در زمستان نگه دارید. فقط توجه داشته باشید که محافظ سر شیشه‌ها را روی آنها بگذارید.
شیر خشک را تا چه مدت می‌توان نگه داشت؟ قوطی شیر باز نکرده را می‌توانید برای مدت درازی تا تاریخ مشخص شده روی قوطی نگه دارید. ولی اگر آنرا باز کردید، فقط تا ۱۵ روز در جای خشک می‌توانید نگه دارید. زیرا شیر پس از مدتی تند می‌شود و غیرقابل استفاده می‌گردد.
▪ تغذیه با شیر گاو
امروزه برای تغذیه کودک وقتی از شیر گاو استفاده می‌کنند که طفل نمی‌تواند بجز شیر، غذاهای دیگر نیز بخورد و شیر را تنها صبح‌ها و بعنوان عصرانه به او می‌دهند.
شیر تازه گاو را باید استرلیزه و رقیق خورد.


همچنین مشاهده کنید