سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۲۳ ژانویه ۱۹۶۸ ـ جنجال جهانی کشتی «پوئبلو»


۲۳ ژانویه ۱۹۶۸ ـ جنجال جهانی کشتی «پوئبلو»
۲۳ ژانویه ۱۹۶۸ ناوچه های جمهوری دمکراتیک خلق کره (کره شمالی) کشتی تجسسی آمریکایی «پوئبلو» را تصرف و ۸۳ افسر و ملوان آن را بازداشت کردند. در آن زمان، بازداشت این افراد که یازده ماه در زندان کره شمالی بودند به یک مسئله جهانی مبدل شده بود و تا فرمانده کشتی اعتراف نکرد که در آبهای کره شمالی ماموریت استراق سمع (جاسوسی) داشته وی و ملوانان کشتی آزاد نشدند. این کشتی ۹۰۶ تنی مجهز به دستگاههای الکترونیک استراق سمع و سایر وسائل تجسسی بود. اینک عمدتا ماهواره ها از فضا این اطلاعات را جمع آوری می کنند و به همین دلیل آزمایش موشک ضد ماهواره چین (در ژانویه ۲۰۰۷) در غرب تولید نگرانی فراوان کرده است.
در آن روز پوئبلو که مسلح بود در برابر ناوچه های کره شمالی مقاومت نکرده بود و به همین سبب فرمانده آن، کاپیتان لوید باچر پس از آزاد شدن مجبور به ادای توضیح در برابر پنج ادمیرال امریکایی شد. وی توضیح داده بود که اگر مقاومت می کرد همه افراد او کشته می شدند و این مقاومت مانع از تصرف کشتی هم نمی شد.
وزارت خارجه آمریکا پس از تصرف پوئبلو، اعلام کرده بود که این کشتی در خارج از ۱۲ مایل آبهای ساحلی کره شمالی تصرف شده بود، ولی دولت کره شمالی تاکید بر ورود این کشتی به آبهای ساحلی آن کشور در دریای ژاپن داشت که بالاخره کاپیتان کشتی به آن اعتراف کرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید