شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط‌های خود را تقویت کنید


ارتباط‌های خود را تقویت کنید
باید شروع کنیم که به‌جای مرگ، زندگی را به یاد داشته باشیم و امروز ارتباط دوستانهٔ عمیقی به‌وجود آوریم؛ نه این‌که فردا یادبودهائی پرارزش داشته باشیم. ”باربارا دی‌آنجلیس“
آیا نزدیکان شما، می‌دانند که چه‌قدر دوستشان دارید و به آنان وابسته‌اید؟ صبر نکنید تا از دنیا بروند و بعد احساس‌هایتان را به آنان، ابراز کنید. سخن‌های پر مهر و محبت را برای مراسم ترحیم آنان ذخیره نکنید. ابراز محبت به آنان را به تعویق نیندازید. همین حالا، این‌ کار را انجام دهید.
▪ دوست داشتن را امروز آغاز کنید: شاید فردا دیر باشد.
آیا زمانی‌که با دوستان یا خانواده‌ٔ خود هستید، دوست دارید همه‌چیز مطابق میل شما باشد؟
اگر شما معتقد هستید که بهترین غذای شهر را در یک رستوران خاص، می‌توانید پیدا کنید و دوستان شما، رستوران دیگری را پیشنهاد کنند، چه عکس‌العملی نشان می‌دهید؟
انتخاب با شماست؛ از دوستان خود جدا شوید و به رستوران مورد نظرتان بروید یا این‌که یک‌بار هم به خواست آنان عمل کنید. به‌جای این‌که در فکر خواسته‌های خودتان باشید، گاهی خواسته‌های دیگران را نیز در نظر بگیرید.
▪ باهم بودن و در کنار یکدیگر بودن، مهمتر از خواسته‌های شماست.
اگر انعطاف‌پذیر باشید، از معاشرت با دیگران، بیشتر لذت برده و صمیمیت بیشتری احساس می‌کنید.
▪ لبخندی که شما بر لب دارید، باعث شادی دیگران هم می‌شود.
آیا دوست دارید بدون هزینه و صرف وقت، مردم را خوشحال کنید؟ آیا دوست دارید تمام وقت‌ها زیبا باشید؟ پس لبخند بزنید.
جادوی لبخند، در این است که از یک ویروس سرماخوردگی در فصل پائیز هم، زودتر سرایت می‌کند. وقتی به چشم‌های فردی می‌نگرید و ناگهان لبخند می‌زنید، او را محصور کرده‌اید. حال اگر این لبخند از لب‌ها به چشم‌های شما هم، سرایت کند، تأثیری دوچندان بر فرد خواهد گذاشت.
● فروتن و متواضع باشید
”افراد فروتن در برابر غرور و احساس حقارت، زره آهنین پوشیده‌اند و نیزه‌ها و تیرهای فکرهای منفی، به آنان برخورد نمی‌کند.“
تواضع و فروتنی، شما را از تنش، اختلاف‌ها و درگیری‌ها، دور می‌کند و شادی بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد.
اگر سعی کنید همواره حرف خود را به کرسی بنشانید یا مرتب از خود و موفقیت‌هایتان تعریف کنید، دوستانتان را فراری خواهید داد. اجازه دهید گاهی نیز دیگران از شما، جلو بزنند. قیافهٔ کسی که پایان فیلم را می‌داند، به خود نگیرید وگرنه دیگر کسی با شما به سینما، نخواهد آمد.
تواضع، نشانهٔ اعتمادبه‌نفس بالا و تسلط بر احساس‌های درونی است؛ در حالی‌که افراد ضعیف‌النفس، به دنبال این هستند که با ”مَنم“ گفتن و غرور و خودپسندی، شایستگی و برتری خود را ثابت کنند. افراد قوی و لایق، آن‌چنان در درون خود، احساس بزرگی می‌کنند که نیازی نمی‌بینند آن را فریاد بزنند.
غرور و تکیه بر نفس بیش از حد، باعث می‌شود تا دیگران را دست‌کم بگیرید و نتوانید از تجربه‌ها، حرف‌ها و موفقیت‌ آنان استفاده کنید. اگر متواضع باشید، مردم، بیشتر به شما اعتماد می‌کنند و بیشتر شما را دوست خواهند داشت. بگذارید خودشان شایستگی‌های شما را کشف کنند. از موفقیت‌های خود، چکش نسازید؛ در این‌صورت، هیچ‌کس کنارتان نمی‌ماند تا شما آن را بر سرش فرود آورید.
● دیگران را ببخشید
”کسی که بتواند خود و دیگران را ببخشد، شادمانی جاودانه را لمس خواهد کرد.“
آیا شما هرگز کسی را نرنجانده‌اید؟ آیا روزی، روزگاری با یک حرف یا یک حرکت نسنجیده، باعث نشده‌اید تا فردی نسبت به شما خشمگین شود؟ اگر سال‌ها بعد، بشنوید که شخصی هنوز رفتار و حرف سال‌ها قبل شما را به یاد داشته و شما را با هزاران خصوصیت‌های بد می‌شناسد، چه عکس‌العملی از خود نشان می‌دهید؟
فکر کنید کسی که روزی به شما ضرر وارد کرده یا شما را رنجانده است، شاید همیشه این‌طور نباشد و قادر باشد که در جاهای دیگر و در رویاروئی با دیگر افراد، انسان خوبی باشد. این نوع ناراحتی‌ها را از دل خود، بیرون بریزید و همه را ببخشید. اگر ما نتوانیم گوشه و کنایهٔ کوچکی را از یک دوست فراموش کنیم، چگونه انتظار داریم خداوند از همهٔ گناهانمان که یکی از بزرگ‌ترینشان ناتوانی در بخشش است، بگذرد؟

دکتر محمد سیدا، مرد حافظهٔ ایران
منبع : مجله شادکامی و موفقیت


همچنین مشاهده کنید