سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

نقاشی اکریلیک: پالت رنگ اولیه


نقاشی اکریلیک: پالت رنگ اولیه
▪ برای شروع کار با اکریلیک به چه رنگ‌هائی نیاز دارید؟
با در نظر گرفتن گستره وسیع رنگ‌های موجود، آیا تاکنون به رنگ‌های مورد نیاز برای شروع کار نقاشی با اکریلیک اندیشیده‌اید؟ همان‌گونه که می‌دانید تنها با ترکیب سه رنگ اولیه (آبی، قرمز، زرد) می‌توان رنگین‌کمانی از رنگ‌های متنوع را به‌وجود آورد، اما بیشتر ما ترجیح می‌دهیم که این رنگ‌ها را به‌طور مستقیم از تیوپ درآورده و استفاده کنیم.
برخی از رنگ‌های سوژه نقاشی ممکن است تیره‌تر یا روشن‌تر از رنگی باشند که با ترکیب رنگ‌های اولیه می‌توانید بسازید. در این‌صورت باید از تیوپ‌های رنگ موجود در بازار استفاده کنید. ما در اینجا فهرستی از رنگ‌های اولیه مناسب برای شروع کار نقاشی با اکریلیک را تهیه کرده‌ایم که امکان ساخت رنگ‌های جدید را هم به شما می‌دهند.
▪ پالت نقاشی اکریلیک: قرمز
یک تیوپ از مدیوم کادمیم تهیه کنید. (قرمز کادمیم روشن و تیره) مدیوم قرمز کادمیم به زردی می‌زند، گرمی دارد و کمی مات است.
▪ پالت نقاشی اکریلیک: آبی
آبی (Phthalo)، آبی روان و تندی است. اگر با قهوه‌ای مایل به زرد سوخته ترکیب شود، خیلی تیره می‌شود. از آنجا که رنگ‌دانه قدرتمندی دارد کافی است مقدار کمی از آن را با سفید ترکیب کنید تا انواع رنگ‌های آبی مانند آبی phthalocyanine، آبی Monestial و آبی Thalo ساخته شوند.
▪ پالت نقاشی اکریلیک: زرد
کار را با تیوپ مدیوم زرد کادمیم شروع کنید. با افزودن کمی رنگ سفید به آن، زرد کم‌رنگ به‌دست می‌آید. اما اگر فکر می‌کنید که ممکن است به‌وفور مرتکب این‌کار شوید، چه بهتر آن‌که تیوپ‌هائی از رنگ زرد کم‌رنگ هم تهیه کنید. در صورتی‌که می‌خواهید از رنگ بنفش (مکمل زرد) به‌جای رنگ سیاه برای تیره‌کردن آن استفاده کنید به یاد داشته باشید که رنگ سبز زیتونی به‌جای زرد تیره به‌دست خواهد آمد.
▪ پالت نقاشی اکریلیک: سفید
رنگ سفید تیتانیومی، رنگی مات، روشن با رنگ‌دانه‌های سفید قوی است. (بدین معنا که مقدار کمی از آن کفایت می‌کند) برخی از کارخانه‌ها ”رنگ سفید ترکیبی“ هم می‌فروشند که هم ارزان‌تر است و هم بنا به فرمولی که دارد به سادگی با رنگ‌های دیگر ترکیب می‌شود.
▪ پالت نقاشی اکریلیک: سیاه
رنگ سیاه (Mars)، رنگ ماتی است که مقدار کمی از آن برای تیره‌کردن رنگ‌های دیگر کافی است. با کمی توجه می‌توانید به قدرت این رنگ پی ببرید. رنگ سیاه عاجی می‌تواند گزینه دیگر شما باشد. البته اگر در مورد استخوان‌های نیم‌سوزی که آن را ساخته‌اند وسواس نداشته باشید. (به‌طور معمول از عاج فیل ساخته می‌شود.)
▪ پالت نقاشی اکریلیک: قهوه‌ای
قهوه‌ای مایل به زرد سوخته، قهوه‌ای شکلاتی گرمی است که نه تنها روان است بلکه کاربرد بسیاری هم دارد. برای تیره‌کردن تنالیته رنگ‌های دیگر بسیار مناسب است. قهوه‌ای مایل به زرد نارس هم شبیه به آن است، اما کمی روشن‌تر و سردتر است.
▪ پالت نقاشی اکریلیک: سبز
اگر نسبت به رنگ‌ها و نسبت‌های به‌کار برده، وسواس چندانی ندارید، می‌توانید از رنگ سبز هم برای ترکیب استفاده کنید، هر چند که به‌دلیل غلظتش به سختی ترکیب می‌شود. با ترکیب آن با مدیوم زرد کادمیوم می‌توانید گستره سایه‌های سبز رنگی داشته باشید.
▪ پالت نقاشی اکریلیک: نارنجی
بله، شما می‌توانید با ترکیب زرد و قرمز، رنگ نارنجی بسازید، اما اگر از رنگ نارنجی به‌وفور استفاده می‌کنید بهتر است تیوپی از رنگ آماده نارنجی را بخرید.
▪ پالت نقاشی اکریلیک: بنفش
از آنجائی‌که ممکن است میزان بسیاری از رنگ در هنگام ترکیب با رنگ‌های دیگر هدر برود، بهتر است تیوپی از رنگ بنفش تیره را تهیه کنید.
▪ پالت نقاشی اکریلیک: رنگ‌های کارآمد دیگر
خاکستری‌های (Payne): با ترکیب آبی و سیاه، هر از گاهی هم قرمز، خاکستری آبی‌های تیره، شفاف و روان ساخته می‌شود.
▪ رنگ سرخ طلائی یا زرد: قهوه‌ای زرد براق
زرد نخودی تیتانیوم (تیتانیوم براق) یا تیتانیوم نارس: کرم غلیظ که با قهوه‌ای مایل به زرد سوخته ترکیب می‌شود تا تنالیته‌های گوناگون پوستی ساخته شوند.
منبع : نشریه تخصصی هنر و رایانه


همچنین مشاهده کنید