چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۲۰ ژانویه۲۰۰۶ ـ وعده ریشه کن کردن نابرابری های اجتماعی


۲۰ ژانویه۲۰۰۶ ـ وعده ریشه کن کردن نابرابری های اجتماعی
پیروزی دکتر میشل باچلت (تلفظ فرانسه: باشله) پزشک ۵۴ ساله سوسیالیست از خبرهای بزرگ جهان در سومین هفته ژانویه۲۰۰۶ بود. برخی از اصحاب ، انتخاب وی به ریاست جمهوری یک کشور محافظه کار سنتی چون شیلی را یک پیروزی عظیم سوسیالیسم از طرق دمکراتیک (نه انقلاب طبقه زحمتکش) اعلام کرده اند. پاره ای از مفسران نیز موفقیت غیر منتظره او را پیروزی بانوان در دنیای سیاست، و نیز روشن شدن مردم نسبت به گذشته و پیشرفتی برای دمکراسی تلقی کرده اند.
دکتر باچلت ۱۶ ژانویه در نخستی سخنرانی پس از پیروزی، وعده داد که همه تلاش خود را بکار خواهد برد تا نابرابری اجتمامی از جامعه شیلی ریشه کن شود. او گفت که در کشور شیلی دولتی تشکیل خواهد داد که مقامات و سازمانهای آن یک تبعه را بر تبعه دیگر برتر ندانند، همه را به یک چشم ببینند و رفتار خدمتگزار داشته باشند. وی قول داد که شیلی را به صورت یک جامعه پیشرو که در آن عدالت و آزادی برقرار باشد درآورد و همبستگی ملی ایجاد کند.
دکتر باچلت گفت که آشتی ملی و همبستگی ملی واژه هایی بسیار زیبا و شوق انگیز هستند. او گفت که انتقام گرفتن باید به «تاریخ» سپرده شود و همکاری و رفاقت به میان آید.
دکتر میچلت همچنین گفت که خواهد کوشید که اعضای کابینه و مقامهای ارشد از میان بهترین و روشنترین اتباع کشور انتخاب شوند و بی نظری، صداقت و علاقه مندی به خدمت، شرایط عمده این انتخاب خواهند بود. وی همچنین اشاره کرد که نیمی از اعضای کابینه خود را از میان بانوان انتخاب خواهد کرد که می خواهد کابینه اش نماینده همه گروههای مردم باشند.
عکس، دکتر باچلت را در کنار یکی از دخترانش (صوفیا) در نخستین سخنرانی پس از پیروزی در انتخابات نشان می دهد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید