پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۲۰ ژانویه سال ۱۹۴۹ ـ روزی که ترومن ۴ اصل معروف خود برای جلوگیری از گسترش کمونیسم را اعلام داشت


۲۰ ژانویه  سال ۱۹۴۹ ـ روزی که ترومن ۴ اصل معروف خود برای جلوگیری از گسترش کمونیسم را اعلام داشت
در این روز ، بیستم ژانویه در سال ۱۹۴۹ هری ترومن برای دومین بار سوگند وفاداری به قانون اساسی یاد کرد و زمام امور ایالات متحده آمریکا را به دست گرفت . وی در دوره قبلی به این مقام برگزیده نشده بود بلکه به سبب در گذشت روزولت ، دوره ریاست جمهوری او را تکمیل کرده بود . ترومن معاون روزولت بود . وی پس ادای سوگند ، در نطقی برنامه خود برای قطع گسترش کمونیسم و جلوگیری از بسط نفوذ شوروی در کشورهای دیگر را که به « اصول ۴ گانه ترومن » معروف شد و جنگ سرد دو بلوک را تشدید کرد اعلام داشت . با اجرای این برنامه ، دولت امریکا عملا رهبری بلوک غرب را به دست گرفت . وی قبلا شوروی را امپریالیست کمونیست خوانده بود. ترومن در نطق ۲۰ ژانویه خود که با آن فصل تازه ای در تاریخ باز شد که چهار دهه تمام طول کشید اصول چهار گانه اش را به این شرح اعلام داشت :
ــ اصل اول ؛ حمایت از سازمان ملل.
ــ اصل دوم ؛ ادامه کمک به اروپای خارج از منطقه نفوذ شوروی به منظور ترمیم خرابی های جنگ و نوسازی ، از طریق طرح مارشال .
ــ اصل سوم ؛ کمک نظامی بی دریغ به دولتهای ضد کمونیست .
ــ اصل چهارم؛ شریک کردن کشورهای دوست و ضد کمونیست در پیشرفت های صنعتی و علمی و دادن این نوع کمکها به کشورهای توسعه نیافته .
طولی نکشید که یک شعبه « اصل ۴ ترومن » در ایران ، تقریبا در همه شهرهای بزرگ کشور دایر شد. در اجرای اصل سوم این برنامه ، دولت امریکا تا ششم اکتبر (ظرف ۹ ماه ) به ارزش ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اسلحه به کشور های دیگر داد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید