جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۱ قانون اصلی برای ارتباطات انسانی


دانستن چگونگی رفتار با مردم به اندازه شایستگی‌های فـنـی و مـدیریتی اهمیت دارد. به بدترین كارفرمایی كه تـاحـال داشـتـه‌ایـد فـكر كـنـید. بـیـاد آوریـد كـه چطـور فقدان مهارتهای رفتار با دیگران در او باعث دلسردی و عدم بهره‌وری دیگران و خروج شما با نا امیدی گردید.
یك انسان موفق نیمی كارمند است، نیمی سیاستمدار.او می‌داند كار كردن با دیگران بخصوص در دنیای كنـونـی كـه مملو از انسانهای دمدمی مزاج و زود رنج اسـت، روال ارتباطی خاصی را می‌طـلبد. او سـخـن یـكـی از بــزرگان جامعه شناس كـه هنـگـام برخورد با مردم بخاطر داشـته باشید با مخلوقات منطق طرف نیستید،بلكه بامخلوقـات احـساسـات،مـوجوداتـی كه سرشارازتبعیض، روحــیات پیشداوری و تعصب می‌باشند، و با غرور و خودبینی دست بگریبانند طرف هستــید، را مد نظر دارد.
در ایـن قسمت برخی از قـوانـیـن اصـلـی ارتـبـاطات انـسانی در فضای كاری را مشاهده میكنید. برای مهارت یافتن در آنها، باید این قوانین را جزئی از خود درآورید.
۱- دیگران را با نام صدا بزنید:
این خوشایندترین صدا برای گوش هر كسی است. وقتی نام فردی را بكار می‌برید، در حقیقت پیغام خود را به صـورتی اختصاصی و تـنها برای شـخـص او مبـدل مـی‌سـازیــد. همچنین علاقمندی و میزان اهمیت شما را نسبـت به فرد می‌ـرسـاند. این یك ابزار ساده فریبنده برای كاستن از جبهه گری‌های شخص می‌بـاشـد چـرا كه یك نوع وجه ضمان و تـعهــد بـوجود می‌آورد. جملات خود را با اسامی افراد آمیـخته، و بـا سـؤالاتــی نــظـیـر، علی، امروز خوب هستی؟ آغاز كنید.
۲- اشتباه خود را بپذیرید:
ممكن است تصوركـنید كه اگر اشتباهی كه مرتكب شده‌اید را بگردن نگیرید، وجهه خود را از دست خواهید داد. این كار درست نیست. اعتراف به اشتباهات در مـحیط كـار یكی از ستوده ترین اعمال است چون اندك افرادی مبادرت به آن می‌نـمایـنـد. بـیـامـوزیــد كه چـگونه تـكبـر و خـودخـواهـی را كنار گذاشته و بپذیرید كه كامل نیستید. فقط در این كـار زیاده روی نكنید مثلا لازم نـیست با عذرخواهی‌های فـراوان در جـلسـات اقـدام به بیان اشتباهات خود نمایید. یك جمله : من اشتباه كردم و متوجه آن میشوم، كفایت میكند.
۳- دیگران را با معیارهای بالا درنظر بگیرید:
اندك افرادی در بین ما، كه معمولا عقل كل خطاب میگردنـد، بـنـظر می‌رسد اینگونه فكر میكنند كه هیچ كسی جز خودشان قادر به انجام صحیح امور نمیباشد. جزء این گروه از افراد نباشید. به قابلیتهای دیگران اعتماد كنـید. در واقـع به آنـهـا در انـجام دادن كارها به بهتریـن وجـه ممـكن اطـمـیــنان داشتـه بـاشید. ایـن به مـعنای داشتن انتظارات بیش از حد نیست. باور داشتن یك فرد او را تشـویـق بـه انـجـام كـارها با حداكثر توان نموده و از نا امیدی جلوگیری بعمل می‌آورد.
۴- علاقه‌ای صادقانه و صمیمی از خود نشان دهید:
كارها خوب پیش میره علی جان؟خوبه، میشه این پرونده‌ها رو برام چك كنی؟ این به معنای ابراز علاقه نبوده و بیشتر به دوستی خاله خرسه شباهت دارد. هر فردی در دفتر كار شما دارای سابقه‌ای غنی از علایق، تجارب و سلایق می‌بـاشد. حـتـی اگر نقطه اشتراكی با هم ندارید، در مورد اطرافیانتان اطلاعات كسب كنید.
اگر یكی از همكاران شما گفت كه شركت در گیم‌های آنلاین را دوست دارد، در مورد آن از او سؤال نمایید-- حتی اگـر بـرای شـما جالب نیست. نه تنها میتوانید چیز جدیدی یاد بگیرید، اگر در آینده به آن گرایش پیدا كنـیـد، از امتیازاتـی برخوردار خواهید گشت. مردم دوست دارند كه دیگران آنها را بخاطر داشته باشند.
۵- از دیگران تعریف و تمجید نمایید:
فقط نگویید ;خوب بود. در مورد تعریف خود صریح‌تر بوده و نشان دهید كه در مورد آنچه كه فرد در حقیقت انجام داده آگاهی دارید. علی، تـو خیـلی خوب جلسه را اداره كردی بخصوص وقتی هـمـه از مسیـر مـوضوع اصـلـی منـحرف شده بودند، این یك مثال خوب است. در عین حال سعی كنید به ندرت و فقط زمانی كه واقـعا نـیـاز است انتقاد نمایید. انتقاد را طوری بیان كنید كه مانند یك نصیحت سازنده از طرف دوسـتـی قـابـل اعـتـمــاد در نظر گرفته شود.
۶- مراقب حرفهایتان باشید:
اگر تصمیم پیگیری كاری را ندارید، نگویید كه آن را انـجـام خواهید داد. اعتبار شما ارتباط تنگاتنگی با كلامتان دارد. اگر به قول خود عمل نكنید، در مـورد كـارهـای بـزرگ بـه شـما اعتماد نشده و در نتیجه پیشرفتی نخواهید كرد.
۷- قدردانی و سپاسگزاری كنید:
اگر فـردی لـطفـی به شما كرد، و یا برای انجام كاری برای شما از خواسته خود گذشت، مطمئــن گردید كـه بـه این سـعی و تـلاش آگـاه شوید. شما بخودی خود مستحق لطف نـبـوده و كسـی بــه شما بدهكار نیست. اگر مورد لـطـف واقـع شـدید، تـشـكر نـمـوده و درعوض مقابله بمثل كنید.
۸- با فكر و با ملاحظه باشید:
هـرگز تـصور نـكیند كه دیگران سخنان شما را مساعد و ارزشمند تلـقـی خـواهـنـد كـرد. برخی افراد بصورت طبیعی تك تك كلماتی كه شخص بـیـان می‌كنـد را بـرای یـافــتن یك رودررویی شخصی مورد جستجو قرار می‌دهند. شما نمی‌تـوانیـد اینگونه افراد را تغییر دهید، اما قادرید نزد آنها حرف‌های خود را با دقت سازمان‌دهی نمایید. پیش از صحبت كـردن فكر كنید و مطمئن شوید كه هیچ ابهامی كه باعث سوء تعبیـر شـود در سـخـنـان شما وجود ندارد.
همچنین میتوانید سـعی در فهمیدن نقطه نظرات دیگران نمایید تا از بروز سوء تفاهمات ممانعت بعمل آورید. ممكن است عمیقا اعتـقـاد بر حـقانـیـت خـود داشـتـه باشید، اما متوجه گردید كه دیگران به همین منوال درباره عقاید و باورهایشان می‌اندیـشند. شما باید نظرات آنها را محترم شمرده و ببینید چرا آنها اینگونه فكر میكنند. بجای مـشاجره از دیگران بخواهید در مورد مواضعشان توضیح دهنـد. مجـبـور نیـستـید مـوافــقت كنید، اما میتوانید بگویید، من متوجه هستم شما چه می‌گویید.
۹- از خود گذشتگی كنید:
گه گاهی از مكان شغلی خود خارج شده و به دیگران در كـارهـایشـان كـمك نمایید. این عمل را بدون اینكه از شما درخواست شود انجام دهید. گفتن، كمك لازم نـداری؟ یــك تاثیر دوگانه در پی دارد. ابتدا، شما دیگران را تشویق بـه از خـود گـذشتـگی نـمـوده و در نتـیـجـه مـحیـط كـاری مثـبـت تـری ایـجاد خـواهد شـد. دوم، بـرای خود لطفی متعاقب را خریداری میكنید، چرا كه مهربانی همیشه بازمیگردد.
۱۰- متواضع و فروتن باشید:
تلاشهای مشهود برای تحت تاثیر قرار دادن همكاران و اشخاص مافوق نـتـیجه عكس به همراه خواهد داشت. هیچكس آدم خودنما را دوست ندارد. اگر میــخواهید كمالات شما تـوسـط دیـگران تصدیق شوند، كافی است تمرین بردباری بیشتری بنمایید. كامیابیـهای شما زمانی مصداق واقعی پیدا میكنـند كـه اجازه دهید دیگران خود متوجه آنها گردند نه اینكه مرتب صحبت از آن بمیان آورید.
۱۱- به حفظ آبروی دیگران كمك كنید:
هـر كسی اشتباه می‌كـنـد. بــه دفعه قبلی كه اشتباهی خجالت آور مرتكب شدید فكر كنید. دوست نداشتید كسی بیـایـد و اشـتـباه شـمـا را كـوچـك جلوه داده و از جدیت آن بكاهد؟ پس همین كار را شما در مورد دیگران انجام دهید. با خنـدیـدن به اشتباهی كه شخص (نه با خندیدن به خود شخص) مرتكب شده بهمراه ضربه ای دوستانه به شانه‌هـای او از پریشانیش كاسته و بگویید، این برای بهترین افراد این شـركـت هـم مـمـكـن است پیش بیاید. با این كار به او و به دیگران اطمینان میدهید كه دنیا به پایان نرسیده است. اگر مـــناسب است، بجای جلب توجه بی‌مورد نسبت به اشتباه رخ داده، هیـچ چیزی نگویید.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید