جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شروع که می کنید تمام هم بکنید


شروع که می کنید تمام هم بکنید
اگر تصمیم به انجام چالش‌های تازه می‌گیرید، باید تا آخرین مرحله را در نظر خود مجسم کنید. ممکن است پیروز شوید و یا شکست بخورید اما تا پایان راه، نجابت، قدرت، امید و عزم خود را برای مبارزه کردن از دست ندهید – چه ببرید چه ببازید- به خاطر داشته باشید که برنده هیچگاه نمی‌ترسد و‌ترسو هیچگاه برنده نمی‌شود. هیچگاه این مطلب را فراموش نکنید. آیا می‌توانید تصور کنید: ماشینی را خریداری کرده‌اید که ساخت آن نیمه‌کاره است؟ ماشین روشن می‌شود، می‌توانید با آن رانندگی کنید اما فقط‌ترمز ندارد. نظرتان در مورد زندگی‌کردن در خانه‌ای که سقف ندارد چیست؟ به طور حتم امکانپذیر نیست. این در حالی است که بسیاری از انسان‌ها اهداف خود را در نیمه راه به دست فراموشی می‌سپارند چراکه ادامه مسیر برایشان دشوار است و باید از موانع بسیار زیادی عبور کنند.
● پشتکار و بلندپروازی
بلندپروازی مانند دانه‌ای است که در قلب شما روییده می‌شود و مانند دستمایه‌ای شما را به سمت موفقیت و کامیابی رهنمون می‌سازد. به شما کمک می‌کند تا به بالاترین قله‌هایی که هیچ کس دیگر حتی نمی‌تواند تصورش را هم بکند به راحتی صعود کنید. اما بلند پروازی هم به نوبه خود نیاز به پرورش و تغذیه دارد. شما باید آتش آن را به دقت شعله‌ور کنید و تا آنجایی که ظرفیت شما اجازه می‌دهد آن را رشد و پرورش دهید.
یکی از دلایلی که بسیاری از افراد پیش از اینکه به هدف خود برسند، دست از تلاش و کوشش می‌کشند، این است که سنگ‌های بزرگ بلند می‌کنند و همانطور که می‌دانید سنگ بزرگ نشانه نزدن است
● اهداف واقعگرایانه و دست یافتنی معین کنید
به پایان رساندن کاری که در ذهن دارید نشان می‌دهد که از همان آغاز در ذهن خود نقطه اتمامی را معین کرده بودید. برای خودتان اهداف معینی را مشخص کنید، البته نه هر هدفی؛ شما باید اهدافتان را از روی واقع‌نگری و میزان توانایی‌های شخصیت‌تان انتخاب کنید. یکی از راه‌هایی که شما را به سرعت به شکست می‌رساند این است که اهدافی برای خود برگزینید که به هیچ وجه و حتی از طریق معجزه هم نتوانید به آنها دست پیدا کنید. تعیین هدف به این دلیل مهم است که به شما نوعی حس حسن ختام می‌دهد. یک چیز ملموسی است که می‌توانید به راحتی به سمت آن نشانه روید. زمانی که در ذهن خود هدف داشته باشید به آسانی می‌توانید طرح‌هایی در راه رسیدن به آن پی‌ریزی کنید. طرح و برنامه‌ریزی جزو مهم‌ترین فاکتورها به شمار می‌روند. و اما نکته مهم دیگر این است که اهداف دارای انواع مختلفی هستند. فرض کنید در یک مسابقه اتومبیلرانی شرکت کرده‌اید. هدف نهایی شما رسیدن به خط پایان است. اما ممکن است در میان راه برای صرف غذا و یا رفتن به دستشویی و غیره توقف داشته باشید. این محل‌های توقف به عنوان اهداف میانی به حساب می‌آیند. شما به منظور رسیدن به هدف نهایی خود باید این اهداف کوچک‌تر اما لازم و ضروری را پشت سر بگذارید.
● پله به پله
یکی از بهترین راه‌ها در رسیدن به اهداف این است که در هر مرحله تنها یک گام به سمت جلو بردارید.
فقط در این صورت و تنها با پشت سر گذاشتن اهداف میانی است که می‌توانید به هدف نهایی برسید. و اما در مورد مسابقه نهایی: اگر برنده شوید که خب مسلم است به هدفتان دست پیدا کرده‌اید اما اگر شکست بخورید باید به این تجربه خود به عنوان یک پشتوانه نگاه کنید. اگر پشتکار داشته باشید و از مسیر اصلی خارج نشوید شانس بیشتری برای پیروزی پیدا می‌کنید. تنها چیزی که باید در هر حال به خاطر داشته باشید این است که چون صرفا جایزه بزرگ از آن شما نشده، بازنده محسوب نمی‌شوید. شما مراحل بسیار زیادی را در زندگی پشت سر گذاشته‌اید. آیا یک قهرمان که دارنده مدال طلای المپیک شده اما در یک مسابقه باشگاهی بازنده شده را می‌توان بازنده خواند؟ البته که نه، او به راحتی می‌تواند به موفقیت‌های بزرگ‌تری دست پیدا کند اما باید کارهایی انجام دهد که سایرین نمی‌کنند.
نکته این است که باید به خودتان حتی برای کوچک‌ترین موفقیت‌هایی که به دست می‌آورید پاداش دهید.به توانایی‌هایتان افتخار کنید و از آنها به عنوان پلی برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ‌تر استفاده کنید. و هیچگاه فراموش نکنید که هر کس پیش از اینکه راه رفتن را یاد بگیرد، سینه خیز می‌رود.
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید