جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اتاق نشیمن


اتاق نشیمن
اتاق نشیمن شلوغ با رنگ‌های تند، با ارائه طرحی جدید بزرگ‌تر و روشن‌تر به نظر می‌رسد.
اتاق‌ نشیمن که در تصویر بالا می‌بینید، مکانی شلوغ با لوازمی سنگین بود و رنگ تیره ی دیوار سبب شده بود که نه تنها اتاق کوچک به نظر برسد، بلکه فضایی تنش‌زا ایجاد گردد. این زوج می‌دانستند که تجدید نظر در طراحی اتاق شیوه‌ای موثر خواهد بود و با تجدید نظر در طراحی اتاق و چیدمان جدید چهر‌ه‌ای کاملاً متفاوت خواهد یافت.
خانم خانه این گونه تعریف می‌کند: «چون فضای اتاق‌ نشیمن تنگ و کوچک بود و جایی برای بازی پسر دو ساله‌مان باقی نمانده بود. یک مبل تخت‌خواب‌شو هم برای اتاق خواب مهمان در طبقه ی بالا خریده بودیم که نتوانستیم آن را از پله‌ها بالا ببریم، بنابراین مبل را در همین اتاق نشیمن طبقه ی پایین گذاشتیم و این امر باعث شد اتاق تنگ‌تر از قبل شود. این شد که از یک طراح داخلی مشاوره خواستیم. او یک طرح جدید ارائه داد، و ما برای پایین آوردن هزینه ی خودمان آن طرح را اجرا کردیم.»
آنان پیش از هر کاری لوازم قدیمی را حراج کردند و آن‌ها را به تدریج فروختند. وقتی که اتاق خالی شد، دیوارها را کرم رنگ کردند. به گفته ی صاحبان خانه، فوراً حس روشن‌تر شدن فضا به وجود آمد. سپس یک کاناپه چرمی کرم‌رنگ، همین طور یک مبل دسته‌دار راحتی چرمی به رنگ مشکی خریدند. اگر چه این کار اتاق را بازتر کرد، ولی جای نشستن محدود بود. بنابراین تصمیم گرفتند در فرورفتگی زیر پنجره‌ها صندوقی چوبی برای اسباب بازی‌های پسرشان بسازند. این کار انجام شد و روی آن نیز با یک در لولادار پوشانده شد. سپس تشکچه‌ای چرمی برای آن تهیه شد و با گذاشتن چند کوسن هماهنگ با رنگ‌ پرده‌ها، جای راحتی برای نشستن دو نفر تدارک دیده شد.
هم‌چنین پرده‌های توری قدیمی تعویض شد، که این کار نیز در روشن‌تر شدن اتاق سهم بسزایی داشت. پرده‌های تا شونده به رنگ بادمجانی با طراحی مدرن، جایگزین پرده‌های تور سفید و قرمز قبلی شدند.
دیوار کنار شومینه نیز در هر دو طرف دارای فرورفتگی‌های عریضی است که جای مناسبی برای دو کمد فراهم می‌آورد. کمد مخصوص لوازم صوتی آماده خریداری شد، فقط از فروشنده خواستند که رنگ آن را تغییر دهد. یک بوفه مفید هم توسط یک نجار ساخته شد که در پایین آن مجموعه‌ای از چند کشو وجود دارد و در بالا قفسه‌ای با در شیشه‌ای برای چیدن ظروف تزیینی، بدین ترتیب اتاق نشیمن به مجموعه‌ای زیبا و راحت تبدیل شد که کار‌آیی آن نسبت به قبل، تا حد زیادی افزایش یافت.
۱) به کار بردن رنگ‌های تأثیر‌گذار:
آن ها با مشاوره گرفتن از طراح داخلی، پرده‌‌هایی به رنگ بادمجانی تیره با طرحی امروزی انتخاب کرند و همین رنگ را در قالب رویه کوسن‌ها نیز به کار برند تا نمایی زیبا در اتاق روشن به وجود آورد.
۲) کمدی برای لوازم صوتی و تصویری:
این زوج توانستند کمدی متناسب با فضای خالی کنار شومینه پیدا کنند. البته رنگ آن را سفید انتخاب کردند و به فروشنده سفارش دادند که رنگ کمد را تغییر دهد. به این ترتیب لوازم صوتی در جایی مرتب قرار می‌گیرند و از دسترس کودک خانواده نیز دور می‌مانند.
۳) استفاده مناسب از تاقچه و فضای زیر پنجره:
در این اتاق نشیمن فرورفتگی دیوار زیر پنجره مکان کنار افتاده‌ای بود که با نصب یک صندوقچه با در لولایی استفاده ی خوبی پیدا کرد و با چند کوسن زیبا تزیین شد. تاقچه لب پنجره نیز مانند یک میز، جای خوبی برای گلدان گل طبیعی است.
۴) حفظ تناسب مبلمان و لوازم:
اگر فضایی که در اختیار داریم بزرگ هم باشد، باز لوازم اضافی اتاق را شلوغ و کم جا می‌کنند. گرچه این طرف اتاق به حد کافی طویل هست که بتوان یک کاناپه سه نفره در آن جای داد، اما چنین انتخابی بخش زیادی از فضا را اشغال می‌کند. از این رو، یک مبل دسته‌دار جمع و جور گزینه ی خوبی در این بخش از اتاق است.
۵) حفظ شومینه:
شومینه را چنانچه نمی‌توانید روشن کنید باز هم حفظ نمایید. با قرار دادن صفحه‌ای مشبک و چندین شمع روشن، نوری همانند آتش درون شومینه ایجاد کنید. شمع‌های بزرگ و با دوام در اندازه‌های مختلف تهیه کنید و آن‌ها را از کوتاه تا بلند در چند ردیف بچینید. بدین گونه سیمای زیبا و دلپذیری به اتاق نشیمن می‌دهید.
منبع : P۳۰world


همچنین مشاهده کنید