پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پوسیدگی دندانهای شیرخواران


پوسیدگی دندانهای شیرخواران
در سالهای اخیر مشخص شده است که غذا خوردن طولانی مدت کودک با شیشه شیر یا حتی شیرمادر ممکن است باعث به وجود آوردن نوعی از پوسیدگی زودرس در سنین ۴-۲ سالگی گردد که بسیار سریع پیشرفت کرده و به آن پوسیدگی شیشه شیر می گویند.
این نوع پوسیدگی در ابتدا از سطوح بیرونی دندانهای جلو فک بالا شروع شده سپس اولین کرسی های بالا و پایین را درگیر می سازد. جالب است بدانیم که در این نوع پوسیدگی دندان های جلو فک پائین مبتلا نمی گردد. یک پرس و جو از والدین علت را مشخص می کند. کودک در هنگام خواب در بعدازظهر یا شب، از یک شیشه محتوی شیر یا شیرمادر استفاده کرده و بارها در طی شب از خواب بیدار شده و شیر می خورد لذا وقتی کودک به خواب می رود شیر که محتوی قند است اطراف دندان های جلو فک بالا را احاطه می کند و قندهای داخل مایع یک محیط بسیار مناسب برای رشد میکروبها که قادر به ایجاد اسید هستند، فراهم می کند. از طرف دیگر جریان بزاق که در هنگام خواب کاهش می یابد، باعث کندی شستشو و تخلیه مایعات شیرین از دهان می شود و مجموعه این شرایط باعث به وجود آمدن پوسیدگی زودرس در دندان های مزبور می گردد. همان گونه که قبلا اشاره شد.
این نوع پوسیدگی در کودکانی که عادت دارند در هنگام خواب از شیر مادر استفاده کنند نیز دیده می شود. این موضوع نشان می دهد که حتی قند موجود در شیر (لاکتوز) هم در صورتی که بر روی دندان ها راکد بماند، می تواند باعث پوسیدگی زائی از این نوع گردد. پوسیدگی دوران شیرخوارگی معمولا سریع پیشرفت کرده و تاج دندان های جلو فک بالا را کاملا از بین برده سبب به وجود آمدن آبسه بر روی لثه ها می گردد و از آنجا که کودک در سن بروز این نوع پوسیدگی قادر به همکاری نیست لذا درمان از پیچیدگی های زیادی برخوردار می باشد.
● پیشگیری از بروز پوسیدگی دوران شیرخوارگی
▪ والدین بهتر است اولین ملاقات با دندانپزشک را قبل از یکسالگی فرزندشان داشته باشند تا از این طریق آگاهی های لازم را دریافت کنند.
▪ مواد قندی اضافی به داخل شیر ریخته نشود.
▪ پس از استفاده از شیر و قبل از خواب کودک، کمی آب از طریق شیشه داده شده و با یک قطعه گاز استریل مرطوب، دندان های جلو فک بالا حتی الامکان تمیز گردد.
▪ در اولین فرصت ممکن مسواک زدن کودک توسط والدین آغاز گردد.
▪ در اولین فرصت ممکن شیر از طریق فنجان به کودک داده شده و در هنگام خواب از شیشه یا شیر مادر استفاده نکنند.
با مراجعه منظم به دندانپزشک امکان استفاده از فلوراید را فراهم نمایند.

دکتر حسین افشار
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید