پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

درباره اوژن فلاندن


درباره اوژن فلاندن
● جوانی و میل به نقاشی
اوژن ناپلئون فلاندن نقاش و سیاح فرانسوی در ۱۵ اوت ۱۸۰۳ متولد می‌شود.
محل تولد وی شهر ناپل است، زیرا پدر او سردار معروف ناپلئون اول بوده و هنگام تولد او برای انجام مأموریت از طرف فرانسه به این شهر فرستاده شده بوده است. اوژن قبل از هر چیز علاقه به نقاشی را از پدر به ارث می برد، چرا که پدر او نیز در جوانی میل مفرطی به نقاشی داشته و در سال ۱۷۴۴ برای تحصیل در زمینه هنر نقاشی به ایتالیا رفته و در این هنر مهارت یافته است.
خود او در ابتدا بدون بهره‌گیری از استاد ، به نقاشی روی می‌آورد ، ولی بعدها از محضر هوراس ورنه (Horace Vernet) نقاش و طراح معروفی که در ترسیم صحنه‌های تاریخی مهارت داشته، بهره‌مند می‌شود. اولین تابلوهای معروف اوژن فلاندن "یک دختر جوان ناپلی"(۱۸۳۵) و چند تابلو از مناظر شهر بروکسل است. وی اولین بار در سال ۱۸۳۶ در پاریس نمایشگاهی از تابلوهایش تشکیل می‌دهد و در آن مناظری از شهر ونیز از جمله "منظره پلازتا" و "قصر دوکال" و "لوپُن دُسوپیر" را به نمایش می‌گذارد.
در همین سال او به دریافت مدال درجه ۲ آکادمی نقاشی مفتخر می‌شود و نیز برای اولین بار با تمدن اسلامی آشنا می‌گردد، چرا که از طرف دولت برای ثبت افتخارات نظامیان فرانسه انتخاب شده و همراه آنها در عملیات الجزایر شرکت می‌کند. تابلوی "فتح کنستانتین" که لویی فیلیپ، پادشاه فرانسه آن را خریداری می‌کند و "ورود ارتش فرانسه به الجزایر در ۵ ژوئیه ۱۸۳۰" که در موزه ورسای به نمایش گذاشته شده است از آثار این دور به شمار می‌روند. در حقیقت سبک کارهای این هنرمند شباهت زیادی با آثار استادش هوراس ورنه دارد.
● سفر به ایران
در سال ۱۸۳۹ اوژن فلاندن به همراه هنرمند معماری به نام پاسکال کُست از طرف فرهنگستان هنرهای فرانسه انتخاب می‌گردد و به همراه یک هیأت سیاسی ـ که هدف از تشکیل آن مطالعه امکانات برقراری روابط تجاری ـ سیاسی با ایران بوده ـ عازم ایران می‌شود. هر چند هیأت سیاسی بدون موفقیت چندانی ایران را در ژوئن ۱۸۴۰ ترک می‌کند، لیکن این دو هنرمند، در ایران می‌مانند و طی دو سال با وجود دردسرهای مالی فراوان، تا حد توان از مناطق باستانی ایران گذر کرده، آثار باستانی را مطالعه نموده و با دقت و هنرمندی از آنها طرح تهیه می‌کنند.
حاصل این سفر یک مجموعه ۶ جلدی به نام سفر به ایران شامل تصاویر ایران باستان، توضیحات مربوط به این تصاویر و نیز تصاویر ایران مدرن (عصر قاجار) است. همچنین اوژن فلاندن شرح کامل سفر خود را با جزئیات در قالب یک سفرنامه منتشر می‌کند. پس از بازگشت از سفر به ایران در سال ۱۸۴۲ این هنرمند مدال شوالیه لژیون دونور دریافت می‌کند.
● چاپ آثار و برپایی نمایشگاه
در سال ۱۸۴۴، هنگامی که خرابه‌های شهر نینوا کشف می‌شود، دولت فرانسه اوژن فلاندن را به همراه امیل‌بتا دیپلمات فرانسوی به بین‌النهرین می‌فرستد. وی شش ماه در آنجا می‌ماند و تصاویر متعددی از بناهای باستانی نینوا تهیه می‌کند. تصاویر مذکور به سال ۱۳۵۰در کتابی تحت عنوان آثار تاریخی نینوا منتشر می‌شود.
در سال ۱۸۵۳ در نمایشگاه پاریس تابلویی از اوژن فلاندن به نام "اصفهان، ورودی مسجد جامع واقع در میدان شاه عباس" به نمایش گذاشته می‌شود.
در سال ۱۸۵۶ وی مجموعه‌ای دو جلدی به نام مشرق زمین را به چاپ می‌رساند و در نمایشگاه نقاشی پاریس در ۱۸۵۷ دو اثر دیگر به نامهای "منظره‌ای از فتح طرابلس سوریه" و "داخل بازار تهران" را به نمایش می گذارد. سرانجام در سال ۱۸۶۴ با تابلوی "تاریخ شوالیه‌های رُزِس" شاهد بازگشت فلاندن به سبک تابلوهای تاریخی هستیم. از این هنرمند تابلوهای دیگری در دست است که تاریخ مشخصی ندارد.
● از جمله:
۱) داخل کارگاه نقاشی (موزه شهر کال)
۲) ورودی سردابهای ونیز (موزه لاروش سوریون)
۳) منظره بغداد (موزه مارسی)
۴) منظره آتن (موزه روان)
سرانجام اوژن ناپلئون فلاندن به سال ۱۸۷۶ در پاریس بدرود حیات می‌گوید، اما در کنار تابلوهای هنرمندانه وی که در موزه‌های مختلف فرانسه نگهداری می‌شود، طرحهایی که او از آثار باستانی ایران و بین‌النهرین تهیه کرده، حتی تا به امروز منبع بسیار ارزشمندی برای استفاده محققان و علاقمندان به معماری است.
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید