پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

زندگی و اثار سالوادور دالی


زندگی و اثار سالوادور دالی
سالوادور دالی یا Salvador Felipe Jacinto Dali در ۱۱ ماه مه سال ۱۹۰۴ میلادی در شهر کوچکی به نام Figueras در شمال اسپانیا متولد شد.
نام مادر او Felipa Domenech و نام پدر او که در این شهر محضردار بود Salvador Dali بود.
میگویند که پدر سالوادور مردی بسیار مستبد بوده و حتی او را مسبب مرگ برادر بزرگتر سالوادور که او هم سالوادور نامیده میشد میدانند. این برادر سالوادور در سال ۱۹۰۱ و در دو سالگی در گذشت. بعد از مرگ او مادر و پدر سالودر لباسهای این برادر بزرگتر را به تن سالوادور کرده و اسباب بازیهای او را نیز به سالوادور داده و با او انچنان رفتار میکردند که گوییا برادر بزرگتر میباشد که پس از مرگ زندگی مجدد یافته و به جهان باز گشته است.
سالوادور در زمانی که هنوز دانش اموز بود تحت تاثیر بعضی نقاشیها و تابلوها که میدید قرار گرفت که از ان میان میتوان از نقاشیهای Angelus de Milletکه کپی انها را دیده بود نام برد
همچنین هر بار که از پنجره مدرسه به مناظر خارج نگاه میکرد درخت های سرو را میدید که در اغلب اثارش دیده میشوند.
سالوادور توسط یکی از دوستان پدرش به نام Pepito Pixtot که برادرش رامون Ramon نقاش امپرسیونیست بود و در پاریس زندگی کرده و پیکاسو نیز او را میشناخت تشویق میشد.
اما توجه سالوادور از امپرسیونیسم به تحقیق در مورد رنگها کشیده شد. در تابستان سال ۱۹۱۸ و در سن ۱۴ سالگی سالوادور دالی اولین تابلوهایش را در نمایشگاه هنرمندان محلی در تیاتر شهر فیگراس به نمایش گذاشت.
در سال ۱۹۲۲ به دانشکده هنرهای زیبای مادرید راه یافت.
در سال ۱۹۲۵ در ابتدا تحت تاثیر futurisme و سپس cubisme قرار گرفت. اما در همین سال به دلیل نداشتن دیسیپلین به مدت یکسال از تحصیل محروم شد و در همین زمان بود که تحت تاثیر فوتوریستهای ایتالیایی منجمله Eugène Carrière قرار گرفت. در همین زمان بود که به کشیدن نقاشیهای کوبیسم خود در اطاقش پرداخت.
سالوادور دال به دنبال سبکی میگشت تا بهتر بتواند انچه را که در اعماق روحش حس میکرد نشان دهد.
در نوامبر ۱۹۲۵ اولین نمایشگاه شخصی سالوادر دالی در گالری دالامو در بارسلون برگزار شد.
در اوریل ۱۹۲۶ در پاریس پیکاسو را که بسیار تحت تاثیر تابلوهای سالوادور دال قرار گرفته بود ملاقات کرد
و در همین سال بود که درست یک هفته قبل از امتحانات پایان تحصیل که منجر به گرفتن مدرک تحصیلی او از دانشکده هنرهای زیبا میشد دانشکده را ترک کرد.در سال ۱۹۲۷ به خدمت سربازی رفت.
در سال ۱۹۳۱ برای بار دوم در شهر پاریس تابلوهای خود را به نمایش گذاشت.
ابتدای موفقیت او در سال ۱۹۳۲ در امریکا و بعد از نمایش تابلوهایش در هارتفورد و نیویورک بود. در دسامبرهمین سال اولین کتاب خود را نام الاغ فاسد که در ان به شرح پایه و اساس روش انتقادی مالیخولیایی خود پرداخته بود منتشر کرد.
در سال ۱۹۳۸ فروید را ملاقات کرد و نقاشیهاهی هم از فروید کرده است. او میگفت مدل من یعنی فروید کله اش مثل حلزون میماند.
و به فروید میگوید : فرق من و یک دیوانه در اینست که من دیوانه نیستم.
بعدها سالوادور دالی ا ز پاریس به ایلات متحده امریکا رفته و به خلق اولین جواهراتش پرداخت که از میان انها میتوان از قوی لدا و یا قلب شاهانه نام برد.
در سال ۱۹۷۲ به هولوگرام علاقه مند شد و در همین سال تمامی اثار خود و انچه که از اثار سایر نقاشان داشت را به دولت اسپانیا هدیه کرد. در سال ۱۹۷۴ بعد از ده سال تلاش وفق به ایجاد موزه خود به Teatro Museo Dali نام شد.
سالوادور دالی در ۲۳ ژانویه سال ۱۹۸۹ در Torre Galatea با سکته قلبی در گذشت و همانطور که تقاضا کرده بود در نزدیکی تیاتر موزه دالی به خاک سپرده شد.
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید