سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

۱۳ ژانویه ۱۹۸۸ ـ بحثی تازه و جالب:طبق را ی دیوان عالی آمریکا نشریاتی که از دولت کمک می گیرند مستقل بشمار نمی آیند.


۱۳ ژانویه ۱۹۸۸ دیوان عالی آمریکا رای داد که آن دسته از نشریات این کشور که از دولت کمک مالی دریافت می دارند و یا این که از امکانات دولت از قبیل ساختمان و تجهیزات دولتی برخورد هستند از شمول اصلاحیه یکم قانون اساسی آمریکا که اشاره به روزنامه های مستقل و حرفه ای دارد خارجند و می توان آنها را سانسور کرد. این رای که قاعدتا باید به صورت رویه قضایی در آمده باشد در پی دادخواست نشریه انجمن دانشجویان یک دانشگاه به دادگاه که مراحل قضایی خود را تا دیوان عالی طی کرده بود صادر شد. مسئولان این نشریه شکایت کرده بودند که مقامات دانشگاه مانع انتشار پاره ای از مطالب می شوند و عملا دست به سانسور می زنند که کاری خلاف قانون اساسی است که استقلال کامل نشریات را تضمین کرده است. دیوان عالی آمریکا با این رای خود این دادخواست را رد کرد. قبلا نیز فروش نشریاتی که باکمک دولت منتشر می شوند ممنوع و تاکید بر رایگان بودن آنها شده بود. در آمریکا تنها نشریات دانشگاهی و بولتن های موسسات دولتی و معدودی از مجلات تخصصی( علمی ـ فرهنگی) از دولت کمک مالی دریافت می دارند. کمک دولت به مجلات و نشریات تخصصی هم عمدتا به صورت پیش خرید شماری از نسخه های آنها برای توزیع در کتابخانه های عمومی و ارسال برای موسسات و افراد مربوط صورت می گیرد.
حکم دیوان عالی آمریکا این سئوال را باردیگر به میان آورده است که آیا دولتها حق دارند که روزنامه عمومی و جامع از آن خود داشته باشند ، روزنامه نگار شوند و در قوه چهارم دمکراسی مداخله کنند؟!،
در پی فروپاشی بلوک شرق و شوروی، اینک کشورهایی که دارای روزنامه عمومی ( جامع ) دولتی هستند کمتر از تعداد انگشتان دست است و یکی از این کشورها وطن ما ایران است که از دهه ۱۳۷۰ خورشیدی دارای مطبوعات دولتی شده است که همانند روزنامه های دیگر منتشر می شوند، آگهی تجاری می گیرند و توزیع و بفروش می رسند. کوچکترین زیان وجود روزنامه دولتی در یک کشور که از زیان دهی باک ندارد جلوگیری از رقابت صحیح روزنامه ها با یکدیگر است و در نتیجه روزنامه های حرفه ای به سود دهی لازم نمی رسند و نمی توانند کیفیت مطالب( متاع خود) را آن گونه که انتظار است بالا ببرند و لاجرم محتوای روزنامه ها به دلیل استفاده از اخبار و مطالب وارده رایگان و ارزان در یک چارچوب مشخص قرار می گیرد که مطابق خواست مخاطبان و اصول و تعاریف روزنامه نگاری نیست که به تضعیف تمدن و فرهنگ ، آموزش و معلومات عمومی منجر می شود و یکی از علل گرایش به سمت رسانه های خارجی و وبلاگها هم همین است. باید توجه داشت که سرویسهای خبر رسانی ( خبرگزاری ها ) رسانه نیستند و در ردیف رسانه عمومی طبقه بندی نمی شوند، آنها ابزار کمک به رسانه ها هستند همانند موزعان و اصحاب چاپخانه ها .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید