پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مترونیدازول (METRONIDAZOL)


مترونیدازول (METRONIDAZOL)
مترونیدازول، یک آنتی‌بیوتیک رایج برای درمان عفونت‌های باکتریایی و تک‌سلولی است، نظیر عفونت‌های پوست، استخوان، مفاصل و بافت نرم.
همچنین در برخی از انواع اسهال، سینه‌پهلو (پنومونی)، سپتی‌سمی (عفونت در خون) و تریکومونازیس یا عفونت با انگل تریکومونا از این دارو استفاده می‌شود.
مترونیدازول در بازار به اشکال مختلفی وجود دارد که شامل: قرص‌های ۲۵۰ میلی‌گرمی ـ قرص‌های واژینال ۵۰۰ میلی‌گرم ـ سوسپانسیون خوراکی و آمپول تزریقی ۱۰۰ و ۵۰۰ میلی گرم
● فارماکوکینیتک
از نظر داروشناسی، فارماکوکینیتک، ۸۰درصد دارو از مجرای گوارش جذب می‌شود. همچنین اوج اثر این دارو یک تا ۳ ساعت پس از مصرف است. ۷۷درصد دارو در مدت ۲۴ ساعت از راه ادرار و ۱۳درصد از طریق مدفوع دفع می‌شود.
● چگونگی مصرف
مترونیدازول را می‌توان با وعده‌های اصلی غذا یا مقداری خوراکی مصرف کرد تا معده را ناراحت نکند.
بهتر است این دارو در طی شبانه‌روز در نوبت‌هایی با فاصله‌های یکسان مصرف شود تا سطح دارو در خون ثابت باقی بماند. مهم است که دارو سر وقت و به طور کامل مصرف شود، حتی اگر احساس بهبودی ایجاد شود. اگر پیش از اتمام دارو، مصرفش را قطع کنید، ممکن است علائم مجددا عود کند.
ـ با جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات‌های بدون قند و یا نوشیدن چند جرعه آب، خشکی دهان را تسکین دهید.
ـ مترونیدازول را دور از دسترس کودکان، دور از گرما، نور مستقیم یا حرارت مرطوب‌نگهداری کنید زیرا در این شرایط دارو فاسد می‌شود.
ـ به هیچ وجه هنگام مصرف مترونیدازول نباید نوشابه‌های الکلی نوشید و این نکته را باید حداقل تا ۴۸ ساعت پس از اتمام درمان با مترونیدازول رعایت کرد. در غیر این صورت ممکن است دچار یک واکنش بسیار ناخوشایند با علائم تهوع، استفراغ، دل‌پیچه، تپش قلب و غیره شوید که پس از قطع دارو، علائم برطرف می‌شود.
به بیمار اطلاع دهید که پس از مصرف دارو ممکن است ادرار تیره یا قرمز مایل به قهوه‌ای به نظر برسد. این عارضه ظاهرا هیچ اهمیت بالینی ندارد.
ـ اگر در بیماری علائمی مانند: زبان‌موئی، تغییرات رنگی زبان یا التهاب زبان مشاهده شود، باید فورا به پزشک اطلاع داده شود.
● عوارض جانبی
به‌دنبال مصرف مترونیدازول، علائم زیر ممکن است مشاهده شود که باید به پزشک اطلاع داده شود؛ اسهال، دل‌پیچه و سوزش دهان یا زبان که قبل از درمان وجود نداشته است.
● نکته
در موارد بارداری یا شیردهی، عادت به مصرف مشروبات الکلی، مصرف داروهای ضدانعقاد خون مانند وارفارین یا سابقه ابتلا به بیماری‌های مغزی مانند صرع یا وجود بیماری‌های کبدی، مصرف مترونیدازول باید با احتیاط انجام شود.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید