جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

خرید مبلمان ایمن در برابر زلزله


خرید مبلمان ایمن در برابر زلزله
هنگام خرید اثاثیه منزل و مبلمان، چه نکاتی را مد نظر قرار می دهید؟ زیبایی، کاربرد، قیمت؟ اما بهتر است نکات ایمنی را هم به این موارد اضافه کنید چون ممکن است اشیای زیبایی که در اتاق های خود قرار می دهید یا به سقف، در و دیوار نصب می کنید، در هنگام سوانح طبیعی بسیار حادثه ساز باشند.
برخی از مبلمان ها فی نفسه خطرناک هستند؛ آنها را نخرید. زیرتلویزیونی ها، کمدها و دکورهای شیشه ای سال هاست در فروشگاه های معتبر فروخته نمی شوند، با این حال در کشور ما بسیاری از مردم هنوز عاشق چنین چیزهایی هستند. سطح صیقلی شیشه، خم و رنگ آن عده ای را می فریبد. اما در صورت وقوع زلزله ، در اثر تکان های شدید ساختمان، قطعات شیشه ای به راحتی از بدنه جدا می شوند یا در داخل قاب خود خرد می شوند و بسیار خطر سازند.
میزها و پایه های (STAND) سنگی و چدنی نخرید. این نوع محصولات با آنکه گران قیمت هستند در شرایط زلزله مانند چکش به این طرف و آن طرف پرتاب می شوند و همه چیز را تخریب می کنند.
اگر در جایی مجبور به استفاده از شیشه هستید یا نمی توانید از نیاز خود چشم بپوشید، از فروشنده بخواهید برایتان به صورت اختصاصی از ورق های آکریلیک استفاده کند. این ورق ها در ایران به پلکسی گلاس معروف اند و به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم می شوند. آکریلیک از شیشه گران تر است و در اثر دستمال کشی خش بر می دارد. گاهی لازم است بین شیک بودن و ایمنی، یکی را انتخاب کنید!
از خرید کتابخانه ها و قفسه های بلند و نیز از دکورهایی که عمده وزن آنها در قسمت بالایی است خودداری کنید. سازه های بلند به خاطر لنگرشان در اثر یک ضربه و حرکت ساده می افتند و چه بسا جان فرد را (به ویژه هنگام خواب) تهدید می کنند. تاکنون بیشتر زلزله ها در نیمه شب رخ داده است. به طور کلی یک مبلمان خوب باید خودایستا باشد و توزیع وزن آن به طرف پایین باشد نه بالا.
مبلمان و دکورهای با لبه تیز و برنده نخرید. سازه های فلزی که به عنوان کتابخانه های فلزی ارزانقیمت فروخته می شوند لبه های تیزی دارند که خطرناک است. همچنین برخی میزها و قفسه ها که در آنها از ورق های شیشه و فلز بدون پوشش و قاب استفاده می شود، می تواند جان افراد را به خطر اندازد.
از خرید مبلمان هایی که در آنها به میزان زیادی از فلزهای سنگین استفاده شده است پرهیز کنید. سازه های فولادی خطرناکند و در شرایط زلزله یا بازی و شیطنت های کودکانه، خطرناک تر نیز می شوند. همیشه بهتر است از مواد سبک تری مانند آلومینیوم یا چوب استفاده شود تا از سازه های آهنی و فولادی. دقت کنید که آنچه در بازار ایران می بینید بیشتر سازه های فولادی است که با رنگ یا آبکاری پوشش داده شده است.
از خرید کمدها، تابلوها، گلدان ها و اجزای سنگینی که به دیوار و سقف نصب می شوند خودداری کنید. پیچ و رول پلاک این دسته اشیا، به مرور زمان افت می کنند (زیرا اندود دیوار به مرور زمان ضعیف تر می شود) و در اثر اندک تکانی سقوط می کنند.
منبع : P۳۰world


همچنین مشاهده کنید