جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سلامت دهان و دندان در سالمندی


سلامت دهان و دندان در سالمندی
ورود به دوره سالمندی، کوله‌باری از تجربه به همراه دارد. اما گاهی مشکلات جسمی سالمندان،‌توان آنها را برای به دوش کشیدن این کوله‌بار کم می‌کند. سالمندان ما با آغاز دوره سالمندی،‌مغزهای پر از اندیشه و فکر، قلب‌های پر از عشق و شکیبایی و در کنار آن و به اقتضای جبر زمانه،‌ناتوانی‌هایی را در جسم خود تجربه می‌کنند. این فرسودگی و مشکلات جسمی نظیر مشکلات شنوایی،‌بینایی و حرکتی،‌قابل کنترل هستند و با شناخت تاثیر این مشکلات بر سیستم‌های گوناگون بدن،‌آثار و عوارض آنها قابل پیشگیری‌اند.
یکی از این آثار بر سیستم‌ دهان و دندان سالمندان واقع می‌شود. مشکلات بینایی نظیر آب‌مرواید،‌آب‌سیاه،‌مشکلات بینایی ناشی از دیابت و کاهش قدرت دید در اثر افزایش سن از این گروه مشکلات‌اند، سالمندانی که به هر دلیل، قادر به خوب دیدن نیستند،‌نمی‌توانند به‌خوبی وضعیت بهداشت دهان خود را بررسی کنند، دندان‌های خود را در آینه ببینند و مسواک بزنند و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند. اگر شما از این گروه هستید باید سعی کنید مشکلات دید خود را به کمک روش‌های درمانی به حداقل برسانید،‌از طرفی با مراجعه مرتب به دندان‌پزشک از او برای باخبر شدن از وضعیت دهان و دندان خود کمک بخواهید.
مشکلات مفصلی و آرتروز از دیگر بیماری‌های شایع دوره سالمندی است که مفصل گیجگاهی فکی در ناحیه کنار گوش که محل اتصال فک‌های بالا و پایین به هم است، نیز درگیر این بیماری خواهد شد. آرتروز این مفصل می‌تواند منجر به ایجاد درد در هنگام جویدن و تکلم شود و به دنبال مشکلات این مفصل، رژیم غذایی افراد سالمند محدود شده و سلامت عمومی آنها به خطر می‌افتد. برای درمان و کنترل درد این مفصل، مشورت با پزشکان متخصص ارتوپدی ضروری است.
اختلال و درد در مفاصل ناحیه دست‌ها و انگشتان نیز می‌تواند در بهداشت دهان و دندان به صورت غیرمستقیم تاثیر بگذارد. بدین ترتیب که افرادی که در ناحیه دست‌ها و انگشتان خود احساس درد و عدم کنترل دارند و یا افرادی که به‌علت بیماری‌هایی نظیر پارکینسون قادر نیستند حرکات دست خود را کنترل کنند، نمی‌توانند به‌خوبی مسواک بزنند،‌نخ‌دندان بکشند و از دهان‌ودندان خود مراقبت کنند. برای اینگونه افراد استفاده از مسواک‌های مخصوص با دسته‌های بزرگ و یا حلقه‌دار،‌مسواک‌های برقی،‌نخ دندان‌های مخصوص و دهانشویه‌ها توصیه می‌شود و دندان‌پزشک در این زمینه بیشتر راهنمایی خواهد کرد. مشکلات بلع و خشکی دهان از عوارض دیگر دوران سالمندی است. خشکی دهان می‌تواند علاوه بر اختلال در حس چشایی، دهان را برای ایجاد عفونت‌های قارچی مستعد کند. همچنین خشکی‌دهان و کاهش بزاق به پوسیدگی دندان‌ها کمک خواهد کرد.
اگر به خشکی دهان دچار شده‌اید،‌آب فراوان بنوشید و همواره یک بطری کوچک آب به همراه داشته باشید تا به هنگام احساس خشکی دهان،‌اندکی دهان‌تان را تر کنید. از مواد غذایی ترش و تحریک‌کننده بزاق مثل‌ آلو و آلوچه استفاده کنید. خشکی دهان به‌عنوان عوارض جانبی بعضی از داروها مطرح شده است. اگر شما دارویی مصرف می‌کنید، از پزشک خود در مورد عوارض جانبی آن سوِال کنید و در صورت امکان آن‌را با داروی دیگری جایگزین کنید. فرآورده‌هایی به‌نام بزاق مصنوعی در بازار وجود دارد که گاهی به مقابله با خشکی دهان کمک خواهد کرد
منبع : سایت ننجون


همچنین مشاهده کنید