سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

ترکیبات و خواص غذایی- دارویی پسته


مغز پسته ماده‌ای نیروزا و سرشار از مواد پروتئینی، چربی‌ها، ویتامینها و املاح است. پسته در واقع گرانترین آجیل و البته با ارزش غذایی فراوان است. ارزش غذایی پسته به نسبت سایر آجیل‌ها و نیز مواد پروتئینی همانند گوشت، شیر، تخم مرغ، و نیز حبوبات در خور اهمیت و توجه میباشد. مغز پسته در بین بیش از دویست ماده خواركی شامل انواع آجیل‌ها، حبوبات، سبزیها، میوه‌های خشك و تر ، لبنیات ، انواع گوشت و دهها نوع خوراكی دیگر بیشترین میزان آهن قابل جذب بدن را دارا میباشد. مغر پسته دارای ۲۰ درصد پروتئین خالص و بیش از ۵۰ درصد روغن یا چربی مایع است. مقدار ویتامین A در صد گرم مغز پسته ۶۹۸ میكروگرم و میزان كاروتنوئید ۷/۱۳ میكروگرم است.
مقادیری از ویتامین‌های گروهB دارد، به علاوه دارای مقداری ویتامین‌های D و E است. املاح مختلفی از جمله كلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، آهن، مس، روی و همچنین ازت، گوگرد و فسفر دارد.
مقایسه اجزای غذایی موجود در یكصد گرم پسته با سایر آجیل‌ها مقایسه اجزای غذایی یكصد گرم خوراكیهای مختلف با مغز پسته روغن پسته مایعی زرد و زلال است كه از عصاره مغز پسته بدست میآید و دارای خواص غذایی و درمانی میباشد.
این روغن دارای اسیدهای چرب تشكیل دهنده به شرح زیر میباشد:
▪ اسید پالمتیك[CH۳(CH۲)۱۴COOH] به مقدار ۲/۹ تا ۴/۱۳ درصد.
▪ اسید استئاریك[CH۳(CH۲)۱۰COOH] به مقدار ۵/۰ تا ۱/۱ درصد.
▪ اسید اولئیك[CH(CH۲)۷COOHCH۳(CH۲)۷CH] به مقدار ۱/۵۶ تا ۶۴ درصد.
▪ اسید لیئولنیك [CHCH۲CH۳CH(CH۲)۷COOHCH۳(CH۲)۴CH] به مقدار ۶/۲۲ تا ۳۱ درصد.
▪ اسید لینولنیك [CH۳(CH۲)CH:CHCH۲CH:CHCH۲CH:CH(CH۲)۷COOH] به مقدار ۱/۰ تا ۴/۰ درصد.
وهمچنین اسید میریستیك[CH۳(CH۲)۱۲COOH] و اسید آراشیدیك [CH۳(CH۲)۱۸COOH] از نظر خواص درمانی مغز پسته دارای طبیعت گرم میباشد و دانه ایست مقوی و چاق كننده كه خواص درمانی متعددی نیز برای آن ذكر شده است.
از جمله خواص درمانی پسته می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:
▪ تقویت قلب و حافظه، تقویت معده، درمان اسهال به خصوص از طریق استفاده از پوست سبز پسته، تقویت لثه و درمان جوشهای دهان، خوشبویی دهان، پرولاپس ركتوم (برون زدگی مقعد)، درمان دردهای مقعدی و رحمی، درمان ریزش موی سر.
از آنجایی كه پسته حاوی آهن فراوان قابل جذب میباشد در موارد درمان كم خونی ناشی از فقر آهن نیز مصرف مغز پسته بسیار مفید میباشد. جوشانده برگ و پوست درخت پسته در درمان بیماریهای پوستی مانند جرب و خارش مؤثر میباشد. پوست نازك درون پسته در درمان دردهای كبدی و روده‌ای و حالتهای استفراغ، یرقان و سرفه‌های مزمن مفید میباشد.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید