پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۹ ژانویه ۲۰۰۵ ـ انتخاب محمود عباس به جانشینی عرفات و تبریک بوش و شارون به او


۹ ژانویه ۲۰۰۵ ـ انتخاب محمود عباس به جانشینی عرفات و تبریک بوش و شارون به او
محمود عباس( ابو مازن) در انتخابات نهم ژانویه ۲۰۰۵ تعیین جانشین برای یاسر عرفات( ابو عمار) که در نوامبر۲۰۰۴ در گذشت با کسب ۶۲ و ۳ دهم درصد آراء ریخته شده به صندوقها برنده اعلام شد. برخی جناحهای فلسطینی این انتخابات را که در غرب رود اردن و نوار غزه انجام شده بود تحریم کرده بودند و مفهوم این تحریم این است که ممکن است تلاشهای صلح آمیز آتی او را نپذیرند و مبارزه مسلحانه احتمالا ادامه خواهد یافت. جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا بر این انتخابات نظارت داشت.
در پی اعلام پیروزی محمود عباس، جورج بوش ( پسر) رئیس جمهور آمریکا تلفنی به او تبریک گفت و وی را برای مذاکره به واشنگتن دعوت کرد. آریل شارون نخست وزیر اسرائیل نیز در یک مکالمه تلفنی ده دقیقه با عباس، انتخاب او را به ریاست دولت خودگردان فلسطینی ها تبریک گفت و پیشنهاد همکاری به او داد. تلفنهای تبریک در حالی صورت می گرفت که شلیک گلوله و پرتاب موشک ادامه داشت. شارون از سال ۲۰۰۱ با عرفات تماس حضوری و تلفنی نگرفته بود. عرفات پس از مدتها بازداشت خانگی، به نوعی بیماری که چگونگی آن هنوز افشاء نشده است مبتلا شد و پس از انتقال به یک بیمارستان نظامی در فرانسه ۱۱ نوامبر ۲۰۰۴ در اینجا درگذشت. وی ۲۹ اکتبر ۲۰۰۴ از رام الله واقع در غرب رود اردن به کشور اردن و از آنجا به پاریس منتقل شده بود.
مطبوعات آمریکا در خبرهای خود محمود عباس را یک «میانه رو» می نامند، به همان گونه که بر حسب منافع خود، محمد خاتمی را هم رئیس جمهور اصلاح طلب ایران می خواندند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید