پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چاره ای برای لکه ها


چاره ای برای لکه ها
در تعطیلات تابستانی با توجه به کثرت مسافرت ها و پیک نیک کردن های متعدد در جنگل و کوه و دشت بیش از هر موقع دیگری از سال احتمال لکه دار شدن لباس ها به خصوص پوشاک بچه ها در اثر ریختن مواد مختلفی شامل چای، چربی، آب میوه و گل و لای و مانند اینها وجود دارد. اگر شما نیز با چنین مشکلی مواجه شده اید، پیش از هر اقدام دیگری نیم نگاهی به نکات زیر بیندازید، شاید به کارگیری آنها شما را در زدودن لکه های موجود یاری دهد:
نکته ۱) کلیه موارد و راهکارهایی که در زیر اشاره می شود، برای پاک کردن لکه از روی لباس ها و پارچه های قابل شست وشو هستند. لکه بری از روی لباس های غیرقابل شست وشو می بایست توسط افراد متخصص و با استفاده از مواد مناسب در خشکشویی ها انجام پذیرد.
نکته ۲) امروزه لکه برهای شیمیایی متعددی به بازار آمده اند که کاربرد آنها نه تنها بی تاثیر نیست بلکه به جهت در دسترس بودن و عدم نیاز به شست وشو در شرایط خاص از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند ولی آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که جهت استفاده از لکه برها چه از نوع شیمیایی و چه از نوع دست ساز خانگی بهتر است از قسمت پشت لکه اقدام شود. به این ترتیب از پخش شدن لکه جلوگیری به عمل می آید.
نکته ۳) هنگامی که پارچه دیگری را به محلول لکه بر آغشته کرده و می خواهید از آن برای زدودن لکه استفاده کنید، توجه داشته باشید که نحوه تمیز کردن باید به سیستم ضربه ای بوده و از مالش پارچه بر روی لکه خودداری شود.
نکته ۴) ضربات پارچه حاوی لکه بر را ابتدا از محدوده خارجی لکه شروع کرده و به سمت داخل ادامه دهید.
▪ توضیح: به رغم اشاره به نکات مفیدی پیرامون لکه برهای شیمیایی و نحوه کاربرد آنها انجام دستور العمل نوشته شده بر روی جعبه محصول با رعایت جزئیات و مراحل ذکر شده بهترین کار است.
صرف نظر از کاربرد لکه برهای شیمیایی برای پاک کردن لکه ها راه های دیگری نیز وجود دارد. فقط کافی است که با توجه به نوع لکه بهترین و مناسب ترین روش مربوط برای رفع آن لکه اتخاذ شود که در ذیل به پاره ای از آنها می پردازیم:
لکه شمع، مداد شمعی و مدادهای چرب آرایشی: برای این منظور کافی است ابتدا باقی مانده ماده ایجادکننده لکه را با جسمی نوک تیز به آرامی برداشته سپس دو تکه دستمال توالت یا حوله ای و یا کاغذ قهوه ای مورد استفاده در خشکشویی ها را در زیر و روی لکه قرار دهید. حال اتوی گرم را بر روی یکی از کاغذها و یا دستمال در محل لکه فشار دهید. به این صورت چربی موجود در لکه آب شده و جذب دستمال و یا کاغذهای طرفین می شود. سپس پارچه را با صابون و آب ولرم شسته و در مقابل آفتاب پهن کنید. اشعه خورشید نیز لکه بر خوبی برای لکه های چربی است.
ـ لکه گل و لای:
برای پاک کردن لکه حاصل از گل و لای کافی است یک عدد سیب زمینی خام را با چاقو به دو نیم تقسیم کرده و بر روی لکه بمالید سپس لباس را در آب سرد خیسانده و طبق معمول با مواد شوینده شست وشو دهید. در صورتی که لکه همچنان پایدار ماند، دستمالی را به الکل آغشته کرده و سعی در پاک کردن لکه کنید.
ـ لکه آب میوه: مقداری نمک بر روی لکه ریخته و سپس آن را در آب سرد مدتی خیس کرده و پس از آن با آب گرم و مواد شوینده شیمیایی بشویید.
ـ لکه رژلب: شما می توانید با مالیدن خمیر دندان بر روی این نوع لکه و سپس شست و شو آن را به طور کامل از بین ببرید. البته پاشیدن اسپری مو نیز برای از بین بردن این نوع لکه پیش از شست وشو بسیار مفید است.
ـ لکه چای و قهوه: به محض ریخته شدن یکی از این مواد بر روی لباس آن را با آب سرد و مواد شوینده شست وشو دهید. اگر امکان شست وشوی سریع آن وجود نداشت، مقداری نمک بر روی سطح لکه ریخته و مدتی صبر کنید تا نمک آن را به خود جذب کند سپس در صورت فراهم شدن شرایط شست وشو آن را به روش معمول و با آب گرم و مواد شوینده بشویید.
راهکار دیگر این است که لکه را با اسپری مخصوص مو بپوشانید، سپس یک قطعه صابون بر روی لکه مالیده و بعد آن را در آب سرد خیس کرده و بشویید.
ـ لکه سس گوجه فرنگی: ابتدا روی سطح لکه را با روش ضربه ای به وسیله پارچه دیگری به الکل آغشته کرده سپس در آب سرد و مواد شوینده بشویید.
ـ لکه چربی بر روی لباس: ابتدا با دستمال کاغذی توالت ضرباتی آرام به سطح لکه زده و با این کار باقی مانده چربی را به دستمال منتقل کنید. برای لباس های به رنگ روشن و قابل شست وشو با ماشین لباسشویی می توانید آنها را در ماشین لباسشویی و در درجه حرارت بالا و یا با دست شست وشو دهید. در پایان نیز لباس را در معرض آفتاب شدید ظهر تابستان پهن کرده و مرحله لکه بری را تکمیل کنید ولی در صورتی که بر روی برچسب لباس شما شست وشو با دست و یا ماشین قدغن شده است این کار را به خشکشویی بسپارید.
ـ لکه چمن بر روی لباس: حتما برای شما نیز پیش آمده است که فرزند کوچک تان پس از بازی در پارکی که زمین آن از چمن پوشیده شده است با لباسی پر از لکه های سبز چمن به سوی شما می آید. این لکه ها اغلب با روش های معمول شست وشو پاک می شوند ولی کافی است شما همان لحظه متوجه لکه ها نشده بعد از چند روز با بلوز و شلواری پر از لکه سبز مواجه شوید. در چنین شرایطی نگران نشوید. شما می توانید لکه های قدیمی حاصل از چمن را با مخلوطی از سفیده تخم مرغ و گلیسیرین به میزان مساوی از بین ببرید، سپس با مواد شوینده بشویید. این روش لکه بری برای لباس های سفید بسیار موثر است.
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید