جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ماساژ برای خواب کردن کودک


ماساژ برای خواب کردن کودک
بسیاری از والدین به طور غریزی برای آرام کردن کودکانشان برای خواب، آنها را ماساژ می‌دهند. معمولا می‌توان قبل از بردن به رختخواب یا زمانی که کودک چرت می‌زند ماساژ را انجام داد. هنگامی که لباس خواب کودک را پوشاندید، او را در روی رختخوابش دراز کنید، یا در آغوش بگیرید و ماساژ دهید، متوجه می‌شوید که به طور خاصی کودک آرام می‌شود.
● ماساژ شکم برای آرام و خواب کردن کودک
کودکتان را به پشت دراز کنید، دستتان را روی شکم قرار دهید، کف دست در قسمت پایین شکم باشد سپس موافق عقربه‌های ساعت با استفاده از انگشتان و کف دست دورانی ماساژ دهید. فشار ملایم به کار برید و به مرور تا وقتی که آرام‌تر شود و به خواب رود فشار را کاهش دهید. زمانی که فشار دستتان زیاد باشد کودک ممکن است به خواب نرود.
● ماساژ سر و صورت برای خواب کردن کودک
اگر کودک‌تان را در آغوش گرفته‌اید، زمانی که به خواب می‌رود می‌توانید، به ملایمت صورت و سر او را ماساژ دهید، با پشت یکی از انگشتانتان، گونه او را به نرمی به طور هماهنگ ماساژ دهید، به آرامی به او نگاه کنید، با او صحبت کنید یا آواز بخوانید. سپس با قرار دادن یکی از دستانتان روی سر طوری که انگشت نشانه در خط رویش مو باشد، به سمت عقب و به طرف گردن به ملایمت ماساژ دهید، تا زمانی که کودک با این ماساژ احساس آرامش می‌کند، ادامه دهید.
● روانشناسی خواب کودک
بسیاری از کودکان تنها زمانی به خواب می‌روند که یک نفر در کنار آنان باشد. در آغوش گرفتن کودک، یکی از نقش‌های حیاتی والدین است، اما تکامل استقلال کودک نیز مهم است، زیرا یاد می‌گیرد که می‌تواند به تنهایی به خواب رود، در حدود ۴ ماهگی کودک، برای زمان خواب، ساعت مشخصی را تعیین کنید و وقتی که کودک هنوز بیدار اما خواب‌آلود است او را در تختخوابش بگذارید، کنار او بنشینید، یا در صورت امکان او را ماساژ دهید تا زمانی که او به خواب رود، چند هفته بعد، کمکی را که برای خواب رفتن او می‌کنید، کم نموده و خارج شدن از اتاق را شروع کنید و او را تشویق کنید تا خودش به تنهایی به خواب رود.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید