پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

واقعیت هایی راجع به سردرد


واقعیت هایی راجع به سردرد
سردرد می تواند ریشه های مختلفی داشته باشد از استرس گرفته تا رژیم غذایی و ... اما بدون توجه به علت آن باید گفت که سردرد یکی از ناراحت کننده ترین دردها است که گاهی تا قسمت های پشت سر و حتی گردن هم نفوذ می کند. در این قسمت شما را به مطالعه نکات جالب و آموزنده ای راجع به سردرد دعوت میکنیم.
▪ سردرد در دوران باستان : یونانیان و رومیان قدیم از نوعی چای نعنا برای مبارزه با سردرد استفاده می کردند. همچنین دم کرده گل گاوزبان و بابونه از دیگر دارو هایی بوده که برای رفع سردرد از آن استفاده می شده است. آنها همچنین برای کاهش درد از ورقه های سیب زمینی، پیاز و یا کلم استفاده می کردند و آنها را روی سر بیمار قرار می دادند.
▪ سردرد در آمریکا : میگرن در آمریکا بیداد می کند. حدود ۲۸ میلیون نفر از مردم آمریکا از میگرن شکایت دارند و از این میان حدود ۴.۵ میلیون نفر در هر ماه بیش از یک حمله میگرن دارند. همچنین آمار نشان می دهد یک چهارم زنان آمریکا و هشت درصد مردان درگیر بیماری سردرد با علتهای مختلف هستند.
▪ سردرد های واکنشی : ممکن است شما بر اثر صحبت بسیار، گوش دادن به صحبت طولانی مدت همکارتان و یا تماش طولانی مدت تلویزیون دچار سردرد شوید. اینگونه از سردرد ها مادامی که عمل صحبت کردن یا گوش دادن و ... ادامه داشته باشد از بین نخواهد رفت. باید دقت کنید که در این مواقع مصرف زیاد از حد مسکن ها می تواند به جهاز هاضمه شما آسیبهای جدی وارد کند.
▪ میگرن های ارثی : بسیاری از بچه ها ممکن است دچار میگرنهایی شوند که ناشی از بیماری به ارث رسیده از یکی از نزدیکان آنها باشد. تحقیقات نشان داده است اگر یکی از والدین میگرن داشته باشد به احتمال ۵۰% فرزند آنها نیز دچار این بیماری خواهد شد و اگر هر دو به میگرن مبتلا باشند احتمال نمود میگرن در فرزند ۷۵% خواهد شد.
▪ اغلب سردردها بی ضرر هستند : شاید باور نکنید اما بسیاری از سردردها با وجود آنکه غیر قابل تحمل هستند، خطرناک نیستند و شخص می تواند با مصرف محدود مسکن های عادی و استراحت در یک مکان آرام و تاریک بهبود حاصل کند.
▪ نخوردن غذا می تواند عامل سردرد باشد : افرادی که رژیم های غذایی سخت میگیرند و یا خود را به کم خوری عادت می دهند، ممکن است به سادگی دچار سردرد شوند، قند خون این افراد عموما" پایین است. چنانچه عوامل دیگری مانند آلودگی هوا، استرس، سروصدا، قطع و وصل شدن شدید نور و ... نیز به آن اضافه شود سردرد، می تواند تشدید شود. پس اگر کم غذا هستید حتما" از این موارد دوری کنید.
▪ مصرف برخی قرص ها یا دخانیات می تواند عامل سردرد باشد : خانم هایی که سیگار میکشند و یا قرص های ضد بارداری مصرف می کنند، با احتمال بیشتری نسبت به آنها که سیگار نمیکشند و یا این قرصها را مصرف نمی کنند، دچار سردرد می شوند.
▪ شیوه زندگی : روش و اسلوبی که برای زندگی انتخاب می کنیم نقش مهمی در ابتلا ما به سردرد دارد. اگر به اندازه کافی استراحت کنید، غذای مناسب بخورید، ورزش کنید، سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید، طبیعی است که جز در مواردی که به بیماری خاصی دچار شوید، سردرد نخواهید داشت.
▪ سردردهای عصبی : از معمولترین نوع سردردها آنهایی است که به علت استرس یا فشارهای عصبی در محیط کار یا زندگی بروز می کند. این نوع سردردها معمولا" در اطراف گردن و شانه ظاهر می شوند و عظلات این قسمتها را متشنج می کنند و ممکن است برای چندین روز مزاحم زندگی باشند.
▪ سردردهای منظم : تعجب نکنید، اغلب مردان از نوعی سردرد که در زمانهای خاصی به سراغشان می آید شکایت دارند. بعنوان مثال هر روز عصر یا یک روز در میان صبح ها و ... این سردردها استمرار زیادی ندارند و معمولا" حداکثر پس از ۹۰ دقیقه از بین می روند. افرادی که بشدت سیگار میکشند و یا از مشروبات الکلی استفاده می کنند اغلب دچار این سردردها می شوند.
▪ سیگنالهای درد سردرد : برخلاف انتضار سیگنالهایی که درد سردرد را تولید می کنند از طرف مغز ارسال نمی شوند، بلکه بر اثر تعامل رگها و اعصاب اطراف آنها بوجود می آیند. دردی را که شما حس می کنید به دلیل تحریک اعصاب کاسه سر، رگها و ماهیچه های اطراف آن است و نه پیام های عصبی مغزی.
▪ شکافی در وسط سر : گاهی اوقات سردرد آنقدر غیر قابل تحمل است که افراد فکر می کنند یک روح شیطانی در وجودشان نفوذ کرده و در حال سوراخ کردن سر آنها است و یا اینکه فرد احساس می کند یک استخوان جدید در مغز سرش رشد کرده و دائم او را اذیت می کند. در اینگونه موارد نباید افکار عجیب و غریب به سر شما بزند، مطمئن باشد با مراجعه به پزشک خواهید دید که نه روح شیطانی در وجود شما است و نه یک استخوان جدید در سر شما روئیده است.
▪ سردرد های بستنی مانند ! شوخی نسیت؛ حتما" برای شما هم رخ داده است، هنگامی که بستنی یا نوشیدنی خیلی یخ میل میکنید دچار نوعی سردرد می شوید. این امر بخاطر تغییرات شدیدی است که در رگها بروز می کند. تغییرات فوق باعث ایجاد تشنجی موضعی و کوتاه در رگها شده باعث باد کردن آنها و احساس درد می شود.
▪ تحریک کننده میگرن : سردردهای میگرن ممکن است بر اثر مصرف برخی مواد غذایی آغاز شوند که باید از آنها صرفنظر کرد. بعنوان مثال برخی از افراد با مصرف چای، قهوه، شکلات، پنیر، قدری آجیل، سبزیجات، گوشت قرمز، نوشابه های الکلی و ... دچار دردهای میگرن می شوند.
▪ رایج ترین درد : سردرد از رایج ترین دردها است که باعث می شود مردم به پزشک مراجعه کنند. در مقابل بسیاری از مردم نیز خود شخصا" به درمان آن اقدام می کنند. باید دقت کرد که مصرف غیر عادی مسکن ها و سایر داروهای موثر بر سردرد ممکن است باعث بروز عوارض و یا طولانی تر شدن مدت درمان بیماری شود.
▪ بچه ها هم سردرد میگریند : حتما" هنگامی که کودک شما ادعای سردرد داشتن می کند، پیش خود می گویید "خودش را لوس می کند!" اما اینگونه نیست. بسیاری از کودکان قبل از سن ۱۰ سالگی دچار سردرد می شوند. همچنین سردردهای خاصی هم مربوط به دوران بلوغ نوجوانان است که ناشی از تغییرات هورمونی در آنها است.

http://mitranba.blogfa.com/۸۴۰۴.aspx
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید