جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

استرلیزه کردن شیشه نوزاد


قبل از استرلیزه کردن شیشه‌ها باید آنها را همراه با سرشیشه‌ها و درهای محافظتشان خوب تمیز کرد.
▪ شیشه‌‌ها: لازم است آنها را با شیشه شور، آب ولرم و مادهٔ تمیز‌کننده‌ای شست (از بکار بردن مایع ظرفشوئی خودداری کنید) سپس با آب فراوان آنها را بشوئید.
▪ محافظت‌های سر شیشه‌ها: آنها را خوب دست بمالید و با آب بشوئید.
▪ سرشیشه‌ها: سرشیشه‌ها را مانند انگشتها‌ی دستکش برگردانید و تمیز بشوئید و مطمئن شوید که سوراخ‌های آنها نگرفته باشد.
▪ احتیاط لازم: هنگامی که شیر خوردن تمام شد، شیشه را با آب بشوئید و سپس از آب پر کنید. سرشیشه و محافظ آن‌را نیز با آب بشوئید. وگرنه ممکن است شیر در شیشه خشک شود و بچسبد و بعداً برای تمیز کردن آن دچار دردسر شوید.
● استرلیزه کردن شیشه‌ها با آب گرم:
شیشه‌های تمیز را پر آب کنید، سرشیشه‌ها و محافظهایشان را بگذارید، سپس این شیشه‌ها را در ظرفی که مخصوص جوشاندن آب (استرلیزه کردن) در نظر گرفته‌اید قرار دهید. ظرف را پر آب کنید و بگذارید تا ۲۰ دقیقه بجوشد. پس از این عمل آنها را از ظرف خارج نکنید، بگذارید در آن بمانند. هر بار که برای شیر دادن، احتیاج به شیشه‌ای داشتید از آن استفاده کنید. برای برداشتن آنها سعی کنید دستهایتان تمیز باشد و همیشه از گردن شیشه بگیرید نه از سر آن.
● استرلیزه کردن شیشه‌ها با آب سرد:
امروزه اغلب از روش‌ استرلیزه کردن با آب سرد استفاده می‌کنند. زیرا به اندازه آب گرم مورد اطمینان است با این تفاوت که طرز عمل آن راحت‌تر است. ظروف مخصوص استرلیزه کردن را انتخاب کنید، ماده مخصوص این کار را که به‌صورت مایع و یا قرص است از داروخانه بخرید. ظرف را از آب پر کنید و مادهٔ مخصوص را با آن مخلوط کنید. شیشه‌ها را در آب بگذارید و در ظرف را حداقل بین یکساعت تا یکساعت و نیم ببندید. بدین ترتیب شیشه‌ها ضدعفونی می‌شوند. برای استفاده، آنها را از ظرف در آورید و زیر آب بگیرید. جزئیات عمل ضدعفونی کردن ممکن است با مواد مختلف فرق بکند ولی اساس آن یکی است.
همان‌طور که توجه کردید شیشه‌های کودک را باید استرلیزه کرد. اما برای خوردن دیگر غذاها نظیر آب پرتقال، چگونه باید عمل کرد؟ آیا لازم است همهٔ وسایل از قبیل کاردی که با آن پرتقال را نصف می‌کنیم، دستگاه آبمیوه‌گیری، قاشقی که با آن آب پرتقال را می‌خورد همه را ضدعفونی کرد؟ کافی است که تمام این وسایل را در آب استرلیزه شده که حداقل ۲۰ دقیقه جوشیده است قرار دهید و سپس آنها را با دستمالی که مخصوص این کار است خشک کنید.
به‌طور کلی مادر باید ضرورت و محدودهٔ استرلیزه کردن را بفهمد، یعنی که استرلیزه کردن تا آن‌جا لازم است که به‌صورت وسواس در نیازد. از طرف دیگر استرلیزه کردن باید با احتیاط‌هائی همراه باشد. زیرا در غیر این‌صورت کاری است بیهوده.
مثلاً مادر قبل از تهیه غذای فرزندش می‌بایست دست‌ها را بشوید و زیر ناخن‌ها را تمیز کند. وسایل کودک باید فقط مخصوص وی باشند و در جائی تمیز و دور از گرد و غبار نگهداری شوند. روی آنها با دستمالی تمیز که مرتب عوض می‌گردد پوشانده شود.
هر چیزی که امکان آلودگی فراوان است، باید همیشه استرلیزه گردد، نظیر شیشه شیر. با این توصیف از وقتی کودک شروع به خوردن غذا با قاشق می‌کند، دیگر استلریزه کردن شیشه‌های وی ضرورتی ندارد. کافی است آنها را در آب جوش قرار دهید و بدقت با آب بشوئید.


همچنین مشاهده کنید