شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چگونگی آماده کردن شیر


در هنگام آماده کردن شیشهٔ شیر نوزاد باید چند نکته را در نظر داشته باشید، زیرا شیری که به کودک داده می‌شود باید عاری از میکروب و هضمش آسان باشد.
کودکی که بدنیا می‌آید بطور غریزی اعمالی نظیر نفس کشیدن، مک زدن، هضم کردن و غیره را انجام می‌دهد ولی قادر نیست در مقابل میکروب‌ها از خود دفاع کند. نظر به این‌که ترکیبات شیر خشک به نحوی است که امکان رشد انواع میکروب‌ها در آن فراوان است. پیش از هر چیز باید دقت کنید که شیر استرلیزه شده باشد تا میکروب‌ها نتوانند به بدن کودک نفوذ کنند. شیر خشک به‌طور صنعتی تهیه می‌شود از قبل استرلیزه شده است و از این نظر بر شیر تازه امتیاز دارد. برای استرلیزه کردن شیر تازهٔ گاو به نحوی عمل کنید که در سطرهای آینده توضیح خواهیم داد.
اما توجه داشته باشید که شیر استرلیزه شده را باید در شیشه‌ای بریزید که آن هم استرلیزه شده باشد. و گرنه ممکن است دوباره به انواع میکروب‌ها آلوده شود. ریختن شیر سالم در شیشه بد شسته شده بمثابه افزودن مجدد هزار میکروب دیگر به آن است بنابراین حتی اگر شیر خشک به‌ فرزند خود می‌دهید، شیشه‌های او باید استرلیزه شده باشند. این اولین احتیاطی است که می‌کنید.
احتیاط بعدی آسان کردن هضم شیر است. زیرا در ماه‌های نخست دستگاه گوارش طفل خیلی حساس است. برای راحت‌تر کردن هضم شیر گاو یا باید تغییراتی اساسی در ترکیب آن اعمال کرد (نظیر عملی که با شیر خشک انجام می‌دهند) یا این‌که به آن آب افزود و آن‌را شیرین‌تر کرد.
به‌طوری که برای اطمینان از سالم بودن شیر دو عمل لازم است: مرحله اول استریلیزه کردن شیشه‌ها و سر شیشه‌ها و هر چیزی که با شیر در تماس است. مرحله دوم تهیه خود شیر است.


همچنین مشاهده کنید