جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲ ژانویه سال ۱۵۱۵ ــ لوئی ۱۲ ــ انوشیروان دادگر فرانسه ــ درگذشت


۲ ژانویه  سال ۱۵۱۵ ــ لوئی ۱۲ ــ انوشیروان دادگر فرانسه ــ درگذشت
لوئی ۱۲ معروف به پدر ملت ، پادشاه موجه و ... در این روز درسال ۱۵۱۵ درگذشت و با مرگ او سلطنت دودمان ارلئان هم بر فرانسه پایان یافت .وی که ۲۷ ژوئن سال ۱۴۶۲ به دنیا آمده بود ۲۷ سال بر فرانسه حکومت کرد . لوئی ۱۲ که قبلا عنوان دوک دو ارلئان را داشت به علت بدگویی از شاه وقت فرانسه و ظالم خواندن او سه سال از عمر خود را در زندان گذراند و همین حبس به او فرصت داد تا دست به مطالعه تاریخ بزند و شیفته کارهای خسرو انوشیروان ، شاه ایران از دودمان ساسانی شود .
پس از در گذشت شارل هشتم ، چون فرزند نداشت دوک دو ارلئان را که روزگاری زندانی وی بود به نام لوئی ۱۲ پادشاه فرانسه کردند و او گام به گام کارهای انوشیروان دادگر را که نزدیک به ده قرن پیش از او حکومت کرده بود پیاده کرد. ازجمله به همان گونه که شاه ساسانی ایران کرده بود بهترین و منصفانه ترین نظام قضایی را برای فرانسه به وجود آورد . سپس همانند خسرو انوشیروان با تنظیم یک ضابطه مالیاتی، طبقه کم در آمد را از زیر بار مالیات سنگین نجات داد و ترتیبی برقرار کرد که شخصا به نامه ها و تظلمات مردم رسیدگی کند و دو روز در هفته را برای پذیرفتن عوام الناس تعیین کرده بود . او سلاطین را در طول حکومت خود از افزودن بر اموال و املاکشان برحذر داشته بود و افزایش دارایی یک سلطان در طول حکومت را غیر قانونی و مغایر عدل و انصاف اعلام کرده بود و برای پایان یافتن جنگ در اروپا پیشنهاد کرده بود که اعضای خانواده های سلطنتی اروپا همسران خود را ازمیان یکدیگر انتخاب کنند . وی عنوان پادشاهی را به « پدر ملت » تبدیل کرده بود و حاضر نبود برای خود جانشین تعیین کند و می گفت که پادشاه باید موجه باشد و من به تنهایی از کجا بدانم که چه کسی موجه است تا او را به ولیعهدی انتخاب کنم و به همین سبب با مرگ او دودمان ارلئان هم پایان یافت. آخرین تصمیم او حذف گارد محافظ خود بود که پیش از انجام آن درگذشت .
در مباحثات و مناظرات میان هوداران انتخابی بودن و طرفداران موروثی بودن رئیس یک کشور درسه قرن اخیر، غالبا در آغاز بحث شرط می شود که مثال لوئی ۱۲ مطرح نشود که او یک پادشاه استثنایی بوده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید