جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دکوراسیون: خانه ای بدون استرس


با توجه به انبوه عوامل استرس زا در فضاهای بیرون از خانه شامل کوچه و بازار، محیط کار و غیره می بایست لااقل به دنبال ایجاد فضایی آرام و دور از فشارهای روحی و روانی در محیط خانه باشیم تا هم تاثیرات منفی ناشی از آن عوامل بر روی روحیه ما با آرامش داخل خانه خنثی شود و هم ذخیره ای از انرژی مثبت برای رویارویی با روز پراسترس دیگری فراهم شود. هنگامی که موضوع ایجاد چنین فضایی در داخل خانه مطرح می شود همواره تنها نحوه برخورد میان اعضای خانواده و ارتباطات آنها با یکدیگر مورد توجه قرار می گیرد حال آنکه اگرچه اینها جزء مهمترین و اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر روی روحیه افراد به حساب می آیند ولی در کنار آنها نقش شرایط فیزیکی محیط را نیز نمی توان ناچیز شمرد.
در یک فضا عوامل مختلفی همچون رنگ، نور، لوازم موجود، تعداد و نحوه چیدمان آنها و بسیاری موارد دیگر وجود دارند که بر روی روحیه افراد خانواده تاثیر مستقیمی می گذارند. در نتیجه با قصد ایجاد خانه ای بدون استرس می بایست همه این موارد و تاثیرات ناشی از آنها به صورت کامل مورد توجه قرار گیرند که در اینجا به تک تک آنها به صورت گذرا خواهیم پرداخت.
● رنگ: از آنجا که هر یک از رنگ ها تاثیر خاصی را بر روی روح و روان ما می گذارند. هنگام انتخاب رنگی برای یک فضا به نوع کاربرد آن محیط، خصوصیات افراد ساکن و همچنین تاثیرات ناشی از آن بسیار توجه کنید. از میان رنگ ها معمولاً رنگ های سرد آرامبخش تر از رنگ های گرم هستند ولی تاثیر شادی آفرینی و انرژی بخش رنگ های گرم نیز از جایگاه ویژه ای برای دوری از استرس برخوردار است.
● نور: برای فضای خانه تان نور کافی در نظر بگیرید. میزان نور و همچنین کیفیت آن تاثیر مستقیمی بر روی جسم و روح انسان می گذارد. معمولاً افرادی که در نور کم زندگی و کار می کنند، انسان های افسرده و پریشانی هستند حال آنکه نور زیاد به خصوص بهره مندی از نور خورشید، انرژی مضاعفی را ایجاد کرده و خمودگی و کسلی را از بین می برد.
از آنجا که نورها نیز رنگ دارند، همان تاثیرات رنگ مورد نظر را به همراه خواهند داشت لذا در انتخاب منابع نورزا برای فضای خانه تان توجه بیشتری کنید. به عنوان مثال انتخاب نور سفید حاصل از لامپ مهتابی به تنهایی فضای دلگیر و افسرده کننده را سبب می شود ولی اگر با نور زرد جایگزین شده و یا لااقل تلفیق شود، چنین نتایجی را نخواهد داشت.
● لوازم دکوراسیونی: لوازم دکوراسیونی و کاربردی خانه از چند جنبه بر روی روح و جسم افراد خانواده تاثیر می گذارند:
۱) فرم و مدل: هنگامی که به قصد خرید یکی از لوازم دکوراسیونی و کاربردی مانند مبلمان، صندلی، تختخواب، میز پذیرایی، میز غذاخوری و غیره به فروشگاه های مربوطه مراجعه می کنید، بیش از شرایط ظاهری آن و جنبه زیبایی شناسی، به نحوه کاربرد و تامین راحتی و آرامش مورد نیازتان اهمیت دهید. خستگی جسم و تنش های روح، پس از برگشت به خانه، با نشستن بر روی مبلی هرچند زیبا و گران قیمت ولی نامناسب، اگرچه دیگر تسهیلات لازم فراهم شده باشد، از بین نخواهد رفت.
۲ ) نحوه چیدمان: به طور قطع شما نیز تجربه ورود به فضایی پر از لوازم دکوراسیونی و کاربردی و همچنین خرده ریزهای تزئینی را در مکانی نامتناسب به لحاظ وسعت آن هم با این انبوه لوازم داشته اید، در چنین محیطی اگرچه نهایت سعی بر انتخاب بهترین و زیباترین لوازم شده است ولی میزان تراکم آنها در محیط، سبب ایجاد کلافگی و ناآرامی در شما خواهد شد. در خانه بدون استرس می بایست فضای کافی برای حرکت های آزاد و راحت افراد خانواده با هر نوع وضعیت جسمانی فراهم شود.
لازمه این مسئله حفظ فضای خالی در میان لوازم و همچنین در نظر گرفتن مسیرهای پرتردد است.
- گل و گیاه: در خانه بدون استرس گل ها و گیاهان طبیعی بسیاری را می بینید. حضور طبیعت در فضای خانه به همراه شادابی و لطافت بی مثالش، عامل مهمی برای ایجاد آرامش و دوری از اضطراب و ناراحتی های روحی است.
- تابش نور و جریان هوا: در چنین خانه هایی، تعداد پنجره ها زیاد بوده و امکان ورود نور خورشید به داخل و همچنین جریان هوای تازه به خصوص در فصل بهار بسیار وجود دارد.
- صدا: از آنجا که وجود سروصداهای ناهنجار بیرونی سبب سلب آسایش و حتی ایجاد استرس می شود، فراهم کردن تمهیداتی برای جلوگیری از ورود آنها از طریق پنجره ها، دیوارها و سقف الزامی است. در ضمن در خانه بدون استرس، می بایست هرگونه صدای ناراحت کننده از بین برود. به عنوان مثال به جیرجیر درهای اتاق ها و یا کمدها هنگام باز و بسته شدن، صدای ناهنجار حاصل از درست کار نکردن هواکش ها و یا موتور یخچال و فریزر و موارد دیگری مانند اینها که ممکن است در هر مکان با توجه به موقعیت آن وجود داشته باشد می توان اشاره کرد. به این ترتیب با حذف کلیه صداهای آزاردهنده در حد امکان، صداهای گوش نواز و روحیه بخش را جایگزین کنید.
گوش دادن به موسیقی هنگام استراحت و همچنین صرف وعده های غذایی راهکار دیگری برای ایجاد آرامش است.
- دمای هوا: مناسب بودن درجه هوای موجود در خانه در کلیه فصول سال، از جمله مشخصات یک خانه بدون استرس است
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید