پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نکاتی چند درباره شست وشوی پارچه های پنبه ای


نکاتی چند درباره شست وشوی پارچه های پنبه ای
● اطلس: پارچه ای است پنبه ای با سطحی صاف و کمی شفاف و پشت مات. پارچه اطلس را از پشت آن با مایع رختشویی شست وشو دهید. آن را چنگ یا برس نزنید زیرا بافت ظریف آن شکننده می شود.
● پاتیست: پارچه پنبه ای بسیار ظریف و مات رنگی است که به صورت سوزن دوزی نیز موجود است. با توجه بیشتری این نوع پارچه را بشویید و حتماً پشت و روی آن را اتو بزنید.
● مخمل کبریتی: پارچه پنبه ای با سطح رشته رشته است. برای شستن آن از برنامه شست وشوی ظریف در ماشین لباسشویی استفاده کنید. آن را خوب تکان دهید و به صورت مرطوب از پشت اتو کنید. از روی پارچه به خواب مخمل برس بزنید. هرگز آن را روی حرارت زیاد مثلاً شوفاژ قرار ندهید زیرا باعث شکنندگی پارچه می شود.
● کرپ ژورژت: پارچه ای پنبه ای است نه چندان لطیف با سطحی تقریباً بوکله دار و بسیار راحت و قابل شست وشو. با شامپو آن را بشویید و در حالی که مرطوب است خوب صاف کنید که احتیاجی به اتو کردن نداشته باشد. درصورت اتو کردن نیز حتماً از پشت پارچه استفاده کنید.
● کره تونه : نوعی موسلین با تار و رشته های محکم و خشن و بافت غیرحساس است. همانند دیگر پارچه های پنبه ای آن را بشویید و حتماً وقتی مرطوب است، اتو بزنید. برای لکه گیری این نوع پارچه حتماً تست رنگ انجام دهید.
● داماست: پارچه پنبه ای با سطح شفاف و لطیف و ظاهری زیباست که از نخ مرسریزه شده بافته شده است. نخ این پارچه گاهی با کنف و یا ویسکوز مخلوط است. به طور معمولی با پودر رختشویی شسته می شود و احتیاجی به اتو ندارد.
● گاباردین: پارچه ای پنبه ای با بافت محکم و دارای سطحی است راه راه کج، تقریباً مانند تیغ ماهی در کیفیت های سبک تا سنگین. برای شست وشو حتماً از خشکشویی استفاده کنید.
● ژرسه: برای این پارچه پنبه ای بسیار نرم از صابون یا مایع رختشویی استفاده کنید.
● موسلین: یک نوع پارچه پنبه ای است که از الیاف پنبه و به رنگ طبیعی بافته شده است. این نوع پارچه بعد از شست وشو آب می رود و رنگش هم کمرنگ می شود. بایستی با دقت نظر بیشتری شسته و خشک شود.
● دنیم: پارچه ای است بسیار محکم و مقاوم و تا حدی آهاردار که به جین انگلیسی معروف است. حتماً باید در ماشین لباسشویی شسته شود چرا که با شست وشو با دست بسیار کشیده می شود و از قیافه می افتد. اتوی این پارچه نیز باید زمانی که مرطوب است، صورت گیرد.
● فلانل: پارچه پنبه ای بسیار نرم که دارای پرز لطیف در دو روی پارچه است. قبل از شست وشو پارچه را پشت و رو کرده و با مایع رختشویی شست وشو دهید. تا زمانی که مرطوب است اتو کنید و بعد از آن در هوای آزاد آویزان کنید تا بخار حاصل از اتو از آن خارج شود.
● نیکی پلوش: نوعی مخمل است که به صورت تو بافته می شود و مرغوبیت آن به کیفیت و نوع پنبه بستگی دارد. نکات شست وشو در فلانل را در نیکی پلوش رعایت کنید و پس از شست وشو لباس را خوب تکان دهید تا به حالت اولیه بازگردد.
● پلوش: نوعی مخمل با بافت فشرده و پرزهای بلند است. همانند دیگر پارچه های معمولی شسته می شود. حتماً آن را در هوای آزاد خشک کنید و از انداختن آن روی شوفاژ خودداری کنید.
● پوبلین: بادوام ترین پارچه پنبه ای با بافت فشرده است که پیشنهاد می شود با دست شسته شود.
● ریپز: پارچه ای پنبه ای است با بافت محکم که شست وشوی آن باید با کف فراوان انجام شود. برای اتو کشیدن حتماً پارچه را به پشت برگردانده و در حالی که مرطوب است اتو بزنید.
● زامت: نوعی مخمل با پرز لطیف است که باید پشت و رو در ماشین لباسشویی انداخته شود.
● سرسوکر: نوعی پارچه پنبه ای بسیار سبک، ظریف و شل است که باید با صابون یا مایع رختشویی شسته شود.
● اسپنرن : برای شست وشوی این نوع پارچه، ماشین لباسشویی را حتماً در درجه ضعیف تنظیم کنید و حتی الامکان تنها در ماشین بیندازید تا پارچه های دیگر گره نخورد.
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید