چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

آموزش نظم با روش های متفاوت


آموزش نظم با روش های متفاوت
جمع و جور کردن لوازم شخصی بچه ها شامل لباس ها، اسباب بازی ها، لوازم التحریر و غیره و به طور کلی رعایت نظم در محیط اتاقشان، همیشه برای اغلب بچه ها به خصوص پسران، یکی از سخت ترین و پرزحمت ترین کارها به حساب می آید. پدران و مادران نیز در این موارد همواره گله مند بوده و برای اصلاح این رفتار بچه ها معمولاً به هر روشی متوسل می شوند که اگر گاهی نتیجه بخش است ولی در اغلب موارد حتی راهکارهای تنبیهی و تشویقی نیز کارساز نبوده و بچه ها کماکان به رعایت نظم و روش های معمول، چندان علاقه ای نشان نمی دهند. لازم به ذکر است عدم رعایت نظم توسط بچه ها موضوعی نیست که مقطعی بوده و در رفتار آینده آنها بی تاثیر باشد بلکه عادت های رفتاری از همان کودکی فرم گرفته و در آینده در ابعاد مختلف زندگی به کار می روند لذا تصحیح آنها جزء وظایف مهم والدین به شمار می آید. بچه ای که نسبت به رعایت نظم در فضای زندگی کوچکش که همان اتاق اوست اهمیت نمی دهد، به طور قطع در آینده به ایجاد نظم در محیط های بزرگ تر چه فضای کاری و چه محل زندگی خود نیز بی توجه بوده و مهم تر آنکه حتی به لحاظ فکری نیز فردی نامنظم با افکاری از هم گسیخته و درهم خواهد بود و همین وسعت تاثیرپذیری، انگیزه خوبی است برای آنکه والدین جهت دستیابی به هدف مورد نظر و پایه ریزی شخصیتی فرزندشان در آینده از همان اوان کودکی مصرانه دست به کار شده و حتی از هر روش غیرمعمول و متفاوت ولی سودمند نیز بهره گیرند. به عنوان مثال در صورتی که به کمد و یا کشوی لباس اغلب بچه ها سری بزنید، در شرایطی که مادر دخالتی در مرتب کردن فضای داخل آن نداشته باشد، معمولاً شاهد مجموعه ای از لباس های چروکیده و درهم پیچیده خواهید بود که حتی یافتن لباس مورد نظر برای خود فرزند نیز مشکل است. حال با توجه به این موضوع که این قبیل کارها برای بچه ها بسیار خسته کننده است، می بایست برای تشویق آنها جهت نظم بخشیدن به لباس هایشان، راهکارهای متفاوتی را انتخاب کنید که انجام آنها هم برای بچه ها جذاب بوده و هم نتیجه مورد نظر حاصل شود. اصولاً هنگامی که بچه ها کاری را با لذت و اشتیاق انجام دهند، استمرار بیشتری داشته و در نهایت به یک عادت تبدیل می شود. شما نیز می توانید از این روند در جهت مقاصد خود بهره گیرید. در واقع مسئله مهم، یافتن راهی مناسب برای هدایت در مسیر اصلی است.
● برای تشویق بچه ها جهت رعایت نظم برای جمع آوری لباس هایشان نیز راهکارهای متعددی وجود دارد:
۱) نردبانی طنابی تهیه کرده و آن را به یکی از دیوارهای طرفین کمد و یا حتی دیوارهای اتاق فرزندتان نصب کنید. این قبیل نردبان ها معمولاً به دو صورت ترکیب چوب و طناب و طناب کامل ارائه می شوند و در هر دو فرم شما می توانید به جای آنکه لباس هایی از قبیل تی شرت های رنگارنگ فرزندتان را به روش معمول بر روی چوب لباسی آویخته و در داخل کمد قرار داده و سپس بعد از چند روز با چوب های خالی و لباس های مچاله شده و درهم در داخل کمد مواجه شوید، هر یک از آنها را بر روی هر پله این مدل نردبان ها آویزان کنید. به این ترتیب هم به دکوراسیون اتاق فرزندتان طیفی از رنگ های مختلف و معمولاً شاد اضافه شده و هم به جهت متفاوت بودن روش کار، تشویقی برای او خواهد بود. در ضمن فرزند شما دیگر نمی تواند بی نظمی داخل کمد را با بستن در آن پنهان کند.
۲ ) روش دیگر، کاربرد جعبه ها و ظرف های پلاستیکی رنگین و بزرگ است. شما می توانید با توجه به ابعاد داخل کشوها و یا طبقات کمد جعبه ها و یا ظروفی متناسب تهیه کرده و هر کدام را به نوعی از لباس های فرزندتان اختصاص دهید. به این ترتیب جمع آوری لباس ها با توجه به رنگ های ظروف و تعریف انجام شده برای هر دسته از لباس ها و رنگ جایگاه مخصوص آنها با ذوق و علاقه توسط بچه ها انجام خواهد گرفت. از آنجا که این ظروف، پلاستیکی و در نتیجه قابل شست وشو بوده و از وزن کمی نیز برخوردارند برای این منظور انتخاب آنها بسیار مناسب است. در ضمن شما می توانید تعدادی از این جعبه ها را دردار تهیه کرده و به لباس های زیر فرزندتان مختص سازید. به این ترتیب لباس ها در ظروف دردار کمتر در معرض آلودگی قرار می گیرند. علاوه بر اینها سطلی بزرگ و دردار نیز برای لباس های چرک تهیه کرده و به فرزندتان تفکیک لباس های تمیز و کثیف از هم را آموزش دهید.
۳ ) تقسیم بندی فضای کشوهای کوچک کمدهای بچه ها نیز آموزش دیگری در جهت استفاده بهینه از فضا همزمان با نظم بخشیدن به لوازم است. برای این منظور شما می توانید تفکیک کننده های پلاستیکی که معمولاً برای قاشق، چنگال، چاقو و اقلامی نظیر اینها در کشوهای داخل آشپزخانه استفاده می شوند را برای جداسازی لباس های بچه ها در داخل کشوها نیز به کار برید. توجه داشته باشید انتخاب تفکیک کننده های رنگی نیز خود انگیزه ای برای رعایت نظم است.
● یک پیشنهاد متفاوت تر: در صورتی که جداکننده های پلاستیکی یاد شده را در دسترس نداشتید، می توانید از شبکه های مقوایی داخل جعبه لیوان ها و استکان ها استفاده کنید. این شبکه های مقوایی تفکیک کننده های خوبی به خصوص برای لباس های زیر و جوراب ها هستند.
● نکته: اگرچه با وجود حافظه خوب بچه ها تعریف هر رنگ برای قرار دادن محتویات مربوط به آن ظرف کافی است ولی برای بچه های بزرگ تر و باسواد شما می توانید بر روی جعبه های پلاستیکی برچسبی نشانگر نوع لباس ها و حتی لوازم دیگر مربوط به اتاق بچسبانید.
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید