شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پشمی ها را آویزان نکنید


پشمی ها را آویزان نکنید
پیش از این به نحوه شست وشوی صحیح لباس های پشمی به طور کامل پرداخته بودیم ولی بعد از هر شست وشو مرحله خشک کردن آن نیز فرا می رسد و همانطور که شستن این قبیل لباس ها دارای قوانین و مقرراتی است خشک کردنشان نیز می بایست با رعایت نکات خاصی انجام بپذیرد:
برای خشک کردن لباس های پشمی راه های مختلفی وجود دارد. در میان علائم بین المللی که بر روی برچسب لباس ها دوخته می شود، کادر مشکی مربع شکل نشانه خشک کردن لباس است و علامت داخل این مربع نحوه خشک کردن را نشان می دهد و هنگامی که در فضای داخل این کادر پاره خطی مشکی رنگ به حالت افقی وجود داشته باد، به معنای این است که لباس مورد نظر باید بر روی سطحی صاف پهن و خشک شود. این روش برای اغلب لباس های بافتنی، به خصوص با مواد اولیه پشم توصیه می شود زیرا در صورت آویختن اغلب لباس های بافتنی بر روی بند رخت و به حالت معمول قسمت های آویزان شده از لباس کش آمده و به همان طریق نیز خشک می شوند، به همین جهت بهترین کار خشک کردن آنها بر روی سطحی صاف است. برای این منظور یا لباس را پس از پایان مرحله آبکشی در داخل یک سبد بزرگ گذاشته و به همان صورت در کنار منبع گرمازایی قرار دهید، تا خشک شود و یا آنکه از این روش تنها برای خارج شدن میزان آب اضافی باقی مانده از آبکشی استفاده کرده و پس از گذشت مدتی حدود نیم ساعت لباس را بر روی سطح یک سینی بزرگ به صورت صاف پهن کنید به این طریق دیگر محدوده و فرم خشک شدن مشخص گردیده و از چروک شدن لباس نیز جلوگیری به عمل می آید.
نکته ۱) برای خروج آب حاصل از آبکشی پیش از مرحله پهن کردن روش بهتر دیگری نیز وجود دارد. حوله ای بزرگ را به صورت دولا بر روی سطحی مانند سینی پهن کرده و لباس بافتنی را پس از قرار دادن تنها ده دقیقه درون یک سبد بر روی آن حوله به حالت صاف و با کمی تا کردن (با توجه به ابعاد حوله) پهن کنید.
سپس از قسمت پایین، حوله را به همراه لباس به صورت لوله درآورده و تا انتهای لباس لوله کنید. به این صورت آب باقی مانده در میان بافت های لباس به حوله منتقل شده و سپس آن را بر روی سطحی صاف به همان روش یاد شده پهن کنید تا به طور کامل خشک شود. ولی ذکر این نکته ضروری است که برای این منظور بهتر است از حوله سفیدرنگ استفاده کنید زیرا نوع رنگی آن ممکن است در مجاورت با آب رنگ پس داده و لباس بافتنی را رنگی کند.
نکته ۲) در صورتی که پولیوری دارید که بر روی برچسب آن منعی جهت آویختن بر روی بند وجود ندارد ولی همچنان از کش نیامدن آستین هایش مطمئن نیستید جهت آویزان کردن آن بر روی بند از یک جوراب شلواری زنانه استفاده کنید. به این ترتیب که جوراب شلواری تمیزی را از قسمت یقه داخل پولیور وارد کرده و هر لنگه از جوراب را از یک آستین آن بیرون آورید سپس با اتصال گیره ها به دو پنجه جوراب خارج شده از آستین ها و همچنین یقه بلوز به بند رخت آن را آویزان کنید.
نکته ۳) هرگز لباس پشمی به خصوص به رنگ سفید را در معرض نور خورشید خشک نکنید. نور خوشید بر روی لباس های پشمی سفید هاله ای زردرنگ ایجاد می کند به جای این کار لباس را پس از آبکشی و خروج آب اضافی تا کرده و داخل کیسه ای به مدت یک ساعت و نیم در فریزر قرار دهید. سرما در اینجا نقش سفیدکننده را ایفا خواهد کرد.
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید