شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

رانیتیدین (RANITIDINE)


رانیتیدین (RANITIDINE)
رانیتیدین برای مهار ترشح اسید معده به منظور پیشگیری و درمان زخم‌های معده و دوازدهه و نیز بیماری رفلاکس معده ـ‌ مری (برگشت غذا مری به معده) تجویز می‌شود.از دیگر موارد مصرف این دارو، درمان کوتاه مدت زخم‌ ابتدای روده بزرگ، درمان کوتاه مدت زخم معده فعال خوش خیم و همچنین درمان ازدیاد ترشح پس از عمل جراحی است. قرص رانیتیدین ۱۵۰ میلی‌گرمی و آمپول ۵۰ میلی‌گرمی اشکال دارویی این دارو هستند.
● چگونگی مصرف
رانیتیدین معمولا روزی یک یا دو نوبت تجویز می‌شود. مقدار تجویز بسته به شکل‌های دارویی و علت مصرف فرق می‌کند. هیچگاه بیشتر از مقدار تجویز شده نباید مصرف شود. درمان با رانیتیدین معمولا ۸ هفته ادامه می‌یابد، اگرچه علائم ممکن است پس از یکی دو هفته کاملا رفع شوند. حتی در صورت احساس بهبودی، باید مصرف دارو را ادامه داد.در اولین یا دومین هفته اگر هنوز درد وجود داشته باشد باید از آنتی‌اسید استفاده شود. مشروط بر اینکه نوبت مصرف رانیتیدین و آنتی اسید بیش از یک ساعت فاصله داشته باشد.
داروشناسی (فارما کوکنیتیک)
جذب این دارو از مجرای گوارش کامل نیست. اوج اثر این دارو از راه خوراکی بعد از ۳ـ۲ ساعت و از طریق تزریق عضلانی یا وریدی ۱۵ دقیقه است. این دارو در کبد مبتابولیزه شده و بعد از ۳ـ۲ ساعت از راه ادرار و مدفوع دفع می‌شود.
● هشدارها و عوارض جانبی
در صورت بروز هر یک از علائم زیر رانیتیدین باید قطع شده و با پزشک تماس گرفته شود: ثبورات جلدی (دانه‌های ریز و قرمز رنگ روی پوست) ـ خس خس سینه ـ تنگی نفس ـ ضربان قلب کند یا تند، گلودرد و یا خونریزی غیرعادی.
● آموزش به بیمار و خانواده
۱) مدت اثر طولانی دارو سبب تسکین درد زخم طی شب و به علاوه در هنگام روز می‌شود.
۲) معاینه آندوسکوپی در پایان هفته دوم درمان انجام می‌شود. به خاطر اینکه حدود ۳۷ درصد از بیماری در آن مدت کاملا التیام می‌یابد.
۳) قرص‌ها را در ظروف مقاوم به نور و سربسته در دمای ۳۰ـ ۱۵ درجه سانتیگراد باید نگهداری کنید.
۴) هنگام مصرف رانیتیدین نباید الکل بنوشید ، سیگار نکشید. سیگار تاثیر این دارو را کاهش می‌دهد. بهتر است سیگار قطع شده یا حداقل بعد از آخرین نوبت مصرف رانیتیدین تا پایان روز سیگار کشیده نشود.
کارشناس دارویی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید