جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

موفقیت در یک قدمی شماست


موفقیت در یک قدمی شماست
یکی از مسائلی که از دیرباز روانشناسان و دانشمندان علوم انسانی را به خود مشغول کرده، چگونگی رشد و پرورش خلاقیت و ابتکار عمل در دانش آموزان، نوجوانان و جوانان است.
به طور کلی یکی از شاخص های رشد و ارتقای علمی در هر کشوری، شکوفایی و تجلی خلاقیت و ابتکار عمل اعضای جامعه به عنوان زیرساخت آن جامعه است. یادگیری از بچگی و از خانه شروع می شود. در این مرحله آموزش باید با محبت و مهربانی توأم شود تا کودک از یادگیری خسته نشود. باید او را به بازی های شاد و سرگرم کننده مشغول کرد و محیط را از بی ثباتی و جنجال و پرخاشگری پاک نگه داشت تا دوران بعدی را که ورود به مهدکودک یا مرحله پیش دبستانی است با رغبت و شوق بپذیرد. پدران و مادران باید در انتخاب مهد و مربیان دقت داشته باشند. چنانچه اشتباهی در انتخاب باشد، در روح و روان بی آلایش کودک تأثیر منفی بجا خواهد گذاشت و جای نشاط و شادابی در قلب او را ترس و وحشت خواهد گرفت.
پدران و مادران وظیفه دارند گذشت و ایثار را به فرزندان آموزش دهند تا کودک بخشیدن را لمس کند و متوجه شود که همه انسان ها جایز الخطا هستند و براین حقیقت واقف اند که همیشه دنیا بر وفق مراد نیست و زشتی و زیبایی هم دارد.
والدین باید اقتصاد موفق را به فرزندان آموزش دهند یعنی ماهیگیری را به آنها بیاموزند نه ماهی خریدن را.
باید مسئولیت پذیری را به فرزندانمان آموزش دهیم تا با اراده ای قوی و برپایه اخلاق حسنه به زندگیشان ادامه دهند و با برنامه ریزی موفق، مشکلات را برطرف کنند و این همه نیاز به خلاقیت دارد. درواقع دستیابی به موفقیت و شهرت آسان نیست و خلاقیت در این میان حرف اول را می زند.
▪ اولین گام برای رسیدن به زندگی خلاق، داشتن تصویر ذهنی سالم است. برای مثال اگر بخشی از زندگی را تلف کرده اید خود را به خاطر آن سرزنش نکنید زیرا هیچ کس کامل و بی عیب و نقص نیست. برای آن که سلامت و شادابی را وارد زندگی کنید، احتیاج به تصویر ذهنی سالم دارید باید احساس کنید که انسان ارزشمندی هستید. به خودتان اعتماد کنید. شما می توانید با تلاش و اعتماد به نفس به هدفی که دارید برسید.
▪ گام دوم، داشتن هدف است. برای لذت بردن از زندگی هدف داشته باشید و هر روز قدمی به جلو بردارید. پیشرفت روزانه را احساس کنید و بدانید که وسعت و دامنه هدف مهم است همانند آب روانی که در جویبار در حرکت است.
▪ واقع بین و واقع گرا باشید. با واقع بینی با مسائل روبه رو شوید و به هیچ وجه به کسی اجازه ندهید که روحیه بدبینی و منفی گرایی را در شما تقویت کند.
▪ مهمترین گام برای توفیق در زندگی، اعتقاد و ایمان به خداست. درواقع ایمان به خدا، قدرت حرکت در مسیر هدف و رفع موانع را به شما می دهد.
▪ با ایمان به خدا، تصویر ذهنی سالم و خودباوری خلاقیتی را که لازمه دستیابی به موفقیت است، به دست خواهید آورد و اگر تلاش و بردباری به خرج دهید، به موفقیت که در یک قدمی شماست، دست خواهید یافت.


پریچهر هوشنگی‎/ کارشناس رشته تاریخ فرهنگ تطبیعی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید