شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

ضدسرفه‌های طبیعی


ضدسرفه‌های طبیعی
از آنجا كه اغلب سرفه‌ها عامل ویروسی داشته و مصرف آنتی بیوتیك بر آنها بی‌تاثیر است، پزشكان، ضدسرفه‌های شیمیایی موجود در بازار را كه در قالب قرص، شربت و غیره وجود دارند تجویز كرده و به بیمار توصیه می‌كنند تا پایان دوره ویروس تحمل كنند. حال آنكه این ضدسرفه‌ها نه تنها تاثیر طولانی مدت نداشته بلكه بدون عواقب جانبی نیز نخواهند بود ولی شما می‌توانید با انجام توصیه‌های زیر همان نتیجه را بدون ضرر دریافت كنید. در ضمن این تركیبات خانگی در روند كلی بهبود شما نیز نقش بسیاری دارند:
۱- چای زنجبیل بنوشید. زنجبیل به عنوان یك ضدالتهاب قوی گیاهی از اهمیت خاصی برخوردار است. بسیاری از مردم از چای زنجبیل برای كاهش درد گلو و التهاب سینه و سرفه استفاده می‌كنند. البته زنجبیل تازه نیز چنین تاثیراتی را دارا است.
۲- سیر را خام یا پخته مصرف كنید. سیر در واقع یك آنتی بیوتیك طبیعی اعجاب انگیز است كه در مبارزه با سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی معمولی بسیار قوی عمل می‌كند. مصرف دو و یا چهار حبه سیر خام یا پخته و یا حتی استفاده از دو كپسول سیر در روز از جمله توصیه‌های اكید متخصصین است.
۳- سوپ مرغ را فراموش نكنید. همه ما به هنگام ابتلا به سرماخوردگی و سرفه از خوردن بعضی از مواد غذایی صرف نظر می‌كنیم ولی در علم جدید، چندان اثری از پرهیز در بیمارهای این چنینی دیده نمی‌شود و جالب‌تر آنكه با توصیه‌هایی مواجه می‌شویم كه پیش از این به مضر بودن آنها معتقد بوده‌ایم به عنوان مثال مصرف غذاهای آبكی و گرم مانند سوپ مرغ، انواع آش‌ها و سوپ‌های ساده همواره در طول بیماری سرماخوردگی و سینه درد و سرفه از جمله تجویزهای پزشكان بوده است ولی امروزه به این توصیه افزودن ادویه جات تند مانند فلفل، پودر سیر و یا خود سیر و پودر كاری نیز اضافه شده است. متخصصین بر این عقیده‌اند كه به هنگام سرفه‌های خلط‌دار این گونه مواد اخلاط موجود در شش‌ها را كنده و سبب خروج آنها توسط سرفه می‌شود. این تركیب به واقع یك اكسپكتورانت طبیعی محسوب می‌شود.
۴- چای بهترین مرهم سینه. هنگامی كه صحبت از مصرف چای به میان می‌آید، اگرچه چای سبز معمولی نیز به عنوان مایعی گرم مدنظر است ولی در این توصیه چای‌ها و یا دم كرده‌های گیاهان موثر بر سرفه از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. در همین راستا چای بابونه یا دم كرده گل ختمی و یا حتی تركیب گل ختمی، زونا و شیرین بیان را نیز به توصیه‌های قبلی بیفزایید.
۵- عسل اعجاز طبیعت. اضافه كردن یك قاشق غذاخوری عسل طبیعی به یك لیوان آب جوشیده و یا چای داغ به همراه چند قطره آب لیموترش تازه از جمله تسكین دهنده بسیار موثر سرفه است. البته افزودن عسل به چای بابونه نیز تاثیر آن را دوچندان می‌سازد. به طور كلی عسل بافت‌های تحریك شده را آرام می‌كند.
۶- آنتی باكتری‌های گیاهی مصرف كنید. آویشن، زونا و سیر همگی آنتی باكتریال بوده و مصرف آنها در درمان سرفه‌های باكتریایی نیز بسیار موثر است.
۷- ژله دارهای طبیعی. در طبیعت گیاهان بسیاری وجود دارند كه بخشی از آنها هنگامی كه در مجاورت آب قرار می‌گیرد از خود موادی ژله‌ای خارج می‌كنند این مواد ژله‌ای برای رفع سرفه‌های خشك، مرهمی مفید و موثر است. از جمله آنها به قدومه، به دانه (دانه میوه به) و همچنین گل ختمی می‌توان اشاره كرد. در صورتی كه به مصرف مواد ژله ای به این طریق تمایل ندارید كافی است چند عدد دانه داخل میوه به را در دهان خود گذاشته و بمكید به این ترتیب مواد ژله‌ای در اثر مجاورت دانه با بزاق دهان خارج شده و خاصیت ضدسرفه بودن خود را دارا است.
۸- نشاسته نسخه‌ای قدیمی. تركیب نشاسته با آب جوش از جمله نسخه‌های قدیمی برای تسكین سرفه‌های خشك و سینه درد است. البته معمولاً برای مزه دار كردن این تركیب به آن كمی شكر نیز اضافه می‌كنند.
۹- گل گاوزبان ضدسرفه‌ای خلط آور. برخلاف نظر اغلب افراد كه تاكنون بر این عقیده بوده‌اند كه گل گاوزبان گیاهی آرام بخش و تسكین دهنده ناراحتی‌های عصبی است باید خاطرنشان كرد كه این خواص از جمله تاثیرات ثانوی این گیاه بوده و خاصیت اصلی آن ضدسرفه و خلط آور است.
▪ لازم به ذكر است انجام تجویزهای فوق تنها زمانی موثر واقع خواهند شد كه نكته‌های زیر مورد توجه قرار گیرند:
۱- سیگار نكشید. نه تنها ترك موقتی سیگار برای كاهش سرفه ضروری است بلكه دوری از افراد سیگاری در این دوران از جمله ملزومات است.
۲- از داروی ضدسرفه مناسب استفاده كنید. كاربرد داروی ضدسرفه در صورتی مجاز است كه سرفه از نوع خشك باشد زیرا قطع سرفه‌های خلط دار سبب باقی ماندن اخلاط در راه‌های تنفسی شده و بیماری را طولانی‌تر و شدیدتر می‌سازد. لذا برای این گونه سرفه‌ها استفاده از داروی خلط آور نیاز است ولی اگر سرفه‌های خلط آور شبانه شما مجال خوابی راحت را نمی‌دهد مصرف ضدسرفه ها لازم است.
۳- از عوامل حساسیت‌زا دوری كنید. برخی از سرفه ها عامل حساسیت‌زا داشته و مادامی كه در معرض آن ماده قرار دارید سرفه شما هم ادامه خواهد داشت.
۴- تخلیه بینی از ترشحات موجود. این كار در طول بیماری سرماخوردگی یكی از بهترین اقدامات ضدسرفه و حتی جلوگیری از آن است زیرا پیش از اینكه این اخلاط وارد حلق و دیگر راه های تنفس شده و سرفه ایجاد كنند، تخلیه می‌شوند.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید