جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کودکانی که از شیشه شیر می‌خورند


تا همین اواخر، به نوزاد تا ۲۴ ساعت پس از تولدش چیزی خورانده نمی‌شد و فقط به چند قاشق آب قند اکتفا می‌کردند. اما امروزه از همان اولین ساعت‌های تولد نوزاد به او شیر داده می‌شود. زیرا کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که ذخیرهٔ غذائی بدن نوزاد بسیار کم است و به‌ویژه گلوکز خون او که برای رشد سلول‌ها و بخصوص سلول‌های مغزی لازم است در اثر گرسنه ماندن کاهش خواهد یافت و این برای کودک بسیار خطرناک است و می‌تواند عواقب وخیمی را بدنبال آورد.
با توجه به این‌که تغییر مواد غذائی نوزاد مطلبی است تازه، لازم است قبل از هر چیز درباره آن صحبت کنیم.
اغلب در ماه‌های نخست بعد از تولد این مادر است که فرزندش را، چه به سینه خود و چه با شیشه تغذیه می‌کند. همراه با این عمل، وی کودکش را در آغوش می‌فشرد و از حرارت بدن وی مهربانی و محبت را حس می‌کند و هر دو از وجود یکدیگر لذت می‌برند. امروزه در زندگی زن و شوهر به این نکته نیز توجه شده است که پدران هم می‌توانند در کارهای فرزندشان شریک باشند و کمک فراوانی در امر پرورش به مادران بکنند، به‌ویژه در مورد شیردادن به‌وسیله شیشه، پدران طفل خود را در آغوش می‌گیرند و همان احساس را که کودک در آغوش مادرش دارد در بغل پدر نیز می‌تواند داشته باشد و هر دو از وجود یکدیگر لذت می‌برند. این وضع نیز هم فرصتی است برای پدر و هم برای کودک که وجود یکدیگر را حس کنند.
شیشه شیر را باید در اتاقی بی‌سروصدا و آرام به او داد. اگر کودک علاقه‌ای به خوردن ندارد ترجیح می‌دهد بازی کند، بهتر است اتاق را کمی تاریک کنید و برعکس اگر طفل در حال شیر خوردن خواب‌آلوده است باید در اتاق پر نور به او غذا داد.
در ضمن سعی کنید مرتب با پزشک فرزندتان در مورد رژیم غذائی او مشورت کنید. به‌ویژه در ماه نخست بعد از خروج از زایشگاه کودکانی که با شیشه و شیر خشک تغذیه می‌شوند بیشتر از اطفالی که از شیر مادرشان استفاده می‌کنند به معاینه پزشکی احتیاج دارند، زیرا کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌شود اولاً مقدار شیری را که لازم دارد می‌خورد، در ثانی شیر مادر با ارگانیسم وی تطابق کامل دارد. در صورتی که برای دیگر اطفال باید اول شیری انتخاب کرد و تأثیرش را در کودکی به آزمایش گذاشت. زیرا شیرهای متفرقه گاهی ایجاد ناراحتی‌هائی می‌کنند که لازم می‌شود بلافاصله آن‌را عوض کنید. در هر حال مادران باتجربه هیچ عملی را نباید به تنهائی و سرخود انجام دهند.


همچنین مشاهده کنید