جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مشخصات نوزاد


از لحظه تولد تا یک ماهگی هنوز برخی از اثرات جنینی در نوزاد دیده می‌شود که در این مدت عروق بند ناف خشک شده و ناف محکم می‌شود.
▪ سر نوزاد:
به طور متوسط نسبت ارتفاع سر نوزاد به قد نوزاد یک پنجم است. استخوان‌های سر بهم وصل نیستند و با لمس می‌توان قطعه‌های مختلف را تشخیص داد. در جلوی سر در جائی که استخوان پیشانی و دو استخوان جداری با یکدیگر تلاقی می‌کنند. فرورفتگی به نام ملاج عقب (کوچک) را تشکیل می‌دهد با پیشرفت سن ملاج‌ها کوچک شده و کامل به یکدیگر متصل می‌شوند. ملاج کوچک در ۵ ماهگی و ملاج بزرگ در ۱۰ ماهگی بسته می‌شوند. در کودکانی که به بیماری راشیتسم (نرمی استخوان) مبتلا می‌شوند ملاج‌ها گاه تا دو ـ سه سالگی قابل تشخیص هستند.
در هنگام تولد محیط سر نوزاد به طور متوسط ۳۴ سانتی‌متر که در سه ماهگی به ۴۰ سانتی‌متر، در شش ماهگی به ۴۳ سانتی‌متر و در ۲۱ ماهگی به ۴۸ سانتی‌متر می‌رسد.
▪ درجه حرارت نوزاد:
در ابتدا ممکن است تا ۵/۳۸ درجه باشد ولی همان روزهای اول بین ۳۷ تا ۵/۳۷ درجه می‌رسد.
▪ ضربان نبض نوزاد:
در هنگام تولد نبض نوزاد ۱۴۰ دفعه در دقیقه است در ۶ ماهگی ۱۳۰ دفعه در یکسالگی ۱۲۰ دفعه و در سه سالگی ۱۱۰ دفعه در دقیقه می‌شود. قلب نوزاد تا حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ بار در دقیقه ضربان دارد. در دوران زندگی داخل رحم جنین از طریق خون مادر اکسیژن دریافت می‌کند بعد از این‌که نوزاد متولد می‌شود در اثر هوای بیرون از رحم مادر، شش‌ها از خون و هوا پر می‌شود و عمل تنفسی شروع می‌شود که سریع بوده و ۵۰ بار در هر دقیقه است که سه چهار روز بعد از تولد کم می‌شود.
پوست نوزاد کمی زرد است که زردی طبیعی نام دارد و به علت تنفس کردن نوزاد از مجاری بینی و دهان مازاد گلبول‌های قرمز خون که حاوی اکسیژن هستند از بین می‌رود و هموگلوبین گلبول‌های از بین رفته به رنگ صفراوی در می‌آید و با خون نوزاد مخلوط می‌شود و چون کبد نوزاد هنوز رشد کافی نکرده قادر به دفع رنگ‌های صفراوی نیست و در نتیجه کودک دچار زردی پوست می‌شود که بعد از ۷ تا ۱۰ روز خود به خود از بین می‌رود ولی اگر ادرار نوزاد تیره رنگ شد و افزایش وزن او متوقف ماند و نوزاد بی‌حال بود به بیماری یرقان مشکوک بوده و او را به پزشک باید نشان داد.
چون در هنگام تولد کلسیم استخوان‌های نوزاد کم است تعدادی از استخوان‌ها حالت غضروفی دارند ولی در سه ماهگی نوزاد سر خود را بر روی گردن نگه می‌دارد.
نوزاد طبیعی در هنگام تولد به‌طور متوسط ۳۲۰۰ گرم وزن دارد نوزادان پسر ۵۰ سانتی‌متر قد و دختر ۴۵ تا ۴۸سانتی‌متر قد دارد و در سه ماهگی ۵ کیلوگرم وزن و ۶۰ سانتی‌متر قد خواهد داشت. پستان بعضی از نوازدان بزرگ می‌شود و گاهی مایعی از آنها ترشح می‌شود که بعد از یکی دو ماه خوب می‌شود و بهیچ عنوان فشار نباید داد.


همچنین مشاهده کنید