جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲۳ دسامبر سال ۱۹۴۸ ـ اعدام نخست وزیر ژاپن سه سال پس از جنگ


۲۳ دسامبر سال ۱۹۴۸ ـ اعدام نخست وزیر ژاپن سه سال پس از جنگ
۲۳ دسامبر سال ۱۹۴۸ ( ۲۴ دسامبر به وقت ژاپن ) هیدکی توجو Hideki Tojo و شش تن ازهمکارانش که ۱۲ نوامبر ( ماه پیش از آن ) در دادگاه متفقین به مرگ محکوم شده بودند اعدام شدند . اعدام « توجو » سه سال و چهار ماه پس از پایان جنگ صورت گرفت . وی قبلا یک بار در صدد خودکشی بر آمده بود که نجات داده شده بود . شانزده تن دیگر از مقامات ژاپنی زمان جنگ دوم جهانی به زندان محکوم شدند.
توجو در دسامبر ۱۸۸۴ در توکیو به دنیا آمده بو د و یک ژنرال بود . او پیش از نخست و زیر شدن مقامات مختلف نظامی را برعهده داشت از جمله وزیر جنگ بود . در طول جنگ مدتی علاوه بر نخست وزیری ، سمت های وزیران جنگ ، خارجه و داخله را هم خود بر عهده داشت . او بود که برای تقویت حس میهندوستی ژاپنی ها ، تعداد ساعات درس تاریخ را در مدارس چهار برابر کرده بود.
وی که مدتی در آلمان آموزش نظامی دیده بود یک ناسیونالیست ژاپنی بود و عقیده به دور ساختن روسیه از خاور دور و سلطه ژاپن بر چین و دست کم مناطق شمالشرقی آن را داشت . او عمیقا مصر به اخراج غرب از آسیای زرد و ایجاد نظمی نوین در این منطقه بود . پس از تصرف سیپان Saipan توسط نیروهای آمریکایی در سال ۱۹۴۴ ، توجو دریافته بود که پیروزی نظامی ژاپن امکان پذیر نیست ولی باور هم نداشت که شکست نزدیک باشد زیرا که بمباران اتمی ژاپن را نمی توانست پیش بینی کند . توجو در سه سالی که در زندان در انتظار محاکمه بود خاطرات خود را نوشت که در دست است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید