شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

خواسته‌ها


خواسته‌ها
آیا تاکنون از جلوی نانوائی عبور کرده‌اید که بوی نان باعث شود که آرزوی یک تکه نان را بکنید و بعد با کمال تعجب وقتی به خانه برسید مشاهده کنید همسایه نان داغ و تازه خواسته شده را به شما تعارف کند و شما بگوئید کاش از خدا چیز دیگری می‌خواستم و یا در کنار خیابان در جائی که در زیر باران منتظر تاکسی هستید بگوئید چه خوب بود که یک دوست از راه برسد و ما را به مقصد برساند و باز هم با کمال تعجب یکی از دوستان قدیمی برای شما بوق بزند و شما را هم به مقصد برساند.
چرا بعضی از خواسته‌ها خیلی زود برآورده می‌شود؟
در واقع جواب سئوال بالا به مسئله شناخت هستی و چگونگی ارتباط با آن بر می‌گردد!
به هر حال چه معتقد باشیم و چه نباشیم یک هستی وجود دارد که در آن همه چیز هست خورشید، ماه، زمین، خانه، ماشین، ثروت، تحصیل و ... معتقدیم که این هستی ناشنوا و لاشعور است (یعنی قدرت تجزیه و تحلیل ندارد)، در حالی‌که چنین نیست، جهان هستی دارای شعور و آگاهی است و خوب بدانید تمامی خواسته‌هائی که با تمام وجود به هستی سپرده شود قطعاً برآورده می‌شود. (البته صحبتی در خصوص نقش حکمت خدا و ظرفیت بشری نیز وجود دارد که در جای خود بحث خواهد شد)
● نحوه سپردن خواسته‌ها به هستی:
در مثال فوق وقتی که ما یک تکه نان را می‌خواهیم (آرزو می‌کنیم) با تمام وجود آن را می‌خواهیم و بعد از چند قدم که از جلوی نانوائی می‌گذریم آن خواسته فراموش شده (در واقع رها شده و از ذهن بیرون می‌رود) و این لحظه‌ای است که در هستی کاشته می‌شود.
بدانیم اگر با تمام وجود خواسته‌ای را بطلبیم و آن را در ذهن خود رها کنیم قطعاً در هستی کاشته خواهد شد و به ما داده خواهد شد. البته این به آن معنا نیست که ما سعی و تلاش خود را کنار بگذاریم و فقط با سپردن به هستی منتظر برآورده شدن خواسته‌ها باشیم چراکه یکی از راه‌های افزایش ظرفیت شخصی تلاش در خصوص رسیدن به اهداف می‌باشد ولی از این منظر هدف چنین است که دیگر به آرزوی ساخته شده و خواسته شده فکر نکنیم و آن را رها کنیم.
منبع : مجله دانش یوگا


همچنین مشاهده کنید