شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

دوچرخه علیه ترافیک


دوچرخه علیه ترافیک
● فرهنگ دوچرخه سواری یک ضرورت شهروندی
مدتی است که اولین خط دوچرخه سواری با دوچرخه رایگان توسط شهرداری تهران در ایستگاه متروی صادقیه حدفاصل پارکینگ اتومبیل های شخصی تا ورودی مترو راه اندازی شده است. این ابتکار با استقبال جالب توجه اقشار مختلف مردم و شهروندان تهرانی مواجه شده است. این الگو می تواند آغاز مناسبی برای فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه باشد تا با فرهنگ شدن بکارگیری این وسیله شهروندان به جنگ ترافیک کلان شهر تهران و کاهش آلودگی شهری . امروزه با افزایش اهمیت حمل و نقل سبز و مباحثی همچون توسعه پایدار، استفاده از دوچرخه بعنوان وسیله ای مناسب جهت جابجایی ساکنان شهرها بیش از پیش اهمیت یافته و روز به روز بر آن تاکید بیشتری می گردد. از جمله اقدامات قابل توجه در این زمینه، برنامه شهرداری پاریس جهت توسعه استفاده از دوچرخه در سیستم حمل و نقل درون شهری می باشد که با روی کار آمدن مدیریت جدید این شهر به اجرا در آمده است. مسئولان شهر پاریس با قرار دادن ۱۰ هزارو ۶۴۸ دوچرخه در ۷۵۰ ایستگاه، مردم و گردشگران خارجی حاضر در این شهر را به استفاده از این وسیله نقلیه راحت دعوت می کنند.
نحوه استفاده از این سامانه نیز عبارت از تهیه یک کارت اعتباری مدت دار جهت امکان خارج کردن دوچرخه از ایستگاهها و پس از ان پرداخت مبلغی بسیار ناچیز برای استفاده از دوچرخه در بازه های زمانی نیم ساعته است که بصورت تصاعدی افزایش می یابد. در این طرح هر شهروند پاریسی از ایستگاه محل زندگی یا کار خود یک دوچرخه تحویل می گیرد و پس از تردد در شهر و انجام کارهای ضروری خود آن را در ایستگاه بعدی تحویل می دهد. این طرح با هدف کاهش استفاده از خودرو و همچنین پایین آوردن میزان آلودگی هوا به مرحله اجرا درمی آید.فاصله ایستگاه ها بر اساس زمان مورد نیاز طوری تنظیم شده است که دوچرخه سواران پیش از پایان زمان ۳۰ دقیقه ای به ایستگاه بعدی رسیده و دوچرخه را تحویل مسئولان آن ایستگاه بدهند. در ازای هر ۳۰ دقیقه تاخیر یک یورو جریمه در نظر گرفته شده است که پس از پایان زمان ۳۰ دقیقه ای محاسبه می شود.دست اندرکاران این طرح همچنین به منظور جلوگیری از عدم بازگرداندن به موقع یا دزدیده شدن دوچرخه ها، کارت هایی با همان مدت زمان در نظر گرفته شده (۳۰ دقیقه) طراحی کردند که به محض اتمام زمان تعیین شده زنگ خطر را به صدا در می آورد. شهر پاریس ۳۷۱ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری دارد و نخستین شهرجهان است که از طریق قرار دادن دوچرخه های رایگان در اختیار شهروندان در سطحی وسیع، پروژه گسترش فرهنگ کمک به رفع آلودگی هوا توسط این وسیله را در پیش گرفته است. این کشور چهارمین کشوری است که این رویکرد را در پیش گرفته است.این راهکار آنچنان مورد استقبال مردم قرار گرفته که در پاریس شنیدم که رانندگان تاکسی بدلیل پایین آمدن درآمد خود دست به اعتراض زده اند!از سویی دیگر، مدیریت شهری در پاریس انواع تسهیلات لازم جهت ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه، محل پارکینگ آن و بردن دوچرخه به داخل ایستگاهها و حتی واگن های مترو را فراهم نموده و مدام در حال افزایش امکانات ضروری در این ارتباط می باشد.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید