جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۲۳ دسامبر ۱۸۴۸ ـ نتایج انقلابهای سال ۱۸۴۸ اروپا تا ۲۳ دسامبر آن سال و پیش بینی انقلابهای مشابه در دو دهه اول قرن ۲۱


۲۳ دسامبر ۱۸۴۸ ـ نتایج انقلابهای سال ۱۸۴۸ اروپا تا ۲۳ دسامبر آن سال و پیش بینی انقلابهای مشابه در دو دهه اول قرن ۲۱
انقلابات سال ۱۸۴۸ اروپا که ماهیت چپگرایانه داشت و عمدتا با هدف برقراری عدالت اقتصادی ـ اجتماعی ، ضدیت با استثمار فرد از افراد و تعدیل ثروت آغاز شده بود تا ۲۳ دسامبر این سال (روزی چون امروز) این نتایج را به بار آورده بود:
در اتریش ؛ مترنیخ مرد نیرومند اروپا و صدراعظم آن امپراتوری پس از ۲۷ سال صدارت برکنار شده و امپراتور به سود پسر ۱۸ ساله اش کناره گیری کرده بود زیرا که به باور اتریشی های آن زمان، وقتی که رئیس کشور جوان و بی تجربه باشد مدیریت امور به دست گروه خواهد افتاد و «مدیریت گروهی» همانا تحقق دمکراسی و انجام اصلاحات در جهت تامین منافع توده هاست. در ایتالیا ؛ پاپ از واتیکان گریخته بود . در فرانسه؛ به تجدید حیات جمهوری منجر شده بود ، و .... تنها در آلمان، قیصر با توسل به نیروی ارتش انقلاب را سرکوب کرده بود( جزئیات این انقلابات به موقع خود آمده است ) .
پاره ای از اصحاب نظر را عقیده بر این است که با توجه به وضعیتی که در سالهای اخیر در نقاط مختلف جهان مشاهده می شود به ویژه وسعت فاصله ثروتمندان و بی ثروتها ، تضعیف شدید معنویات و اخلاقیات، ایجاد طبقه حاکمه در بیشتر کشورها و یک قطبی شدن جهان؛ در سالهای آتی (اواخر دهه اول قرن ۲۱ و دهه دوم این قرن) احتمالا شاهد چنان انقلاباتی در گوشه و کنار خواهیم بود. زیرا که در برخی نقاط پیدایش همان شرایطی به چشم می خورد که پیش از انقلابات سال ۱۸۴۸ در اروپا برقرار بود. به علاوه ، نظر بر این است که در آخرین دهه قرن ۲۰ و سالهای نخستین اولین دهه قرن۲۱ در بسیاری از کشورها ـ صرف نظر از نوع نظام حکومتی آنها ، دولتمردان راهی جدا از مردم خود در پیش گرفته اند و برای ماندن بر اریکه قدرت آماده هرگونه سازش با دولتهای قدرتمند هستند و امور جهانی در مذاکرات خصوصی و اطاقهای دربسته تنظیم می گردد، و اسثتمار به طریقی دیگر(متفاوت از وضعیتی که در قرن ۱۹ وجود داشت ) رو به گسترش است و نیرویی در صحنه نیست که آنان را افشاء ، متوقف و توده ها و ملل کوچکتر را آماده دفاع کند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید