پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تزئینات رنگین با روبان


تزئینات رنگین با روبان
بی شک شما هم با دیدن روبان های رنگارنگ و زیبایی که در فروشگاه های لوازم خیاطی دیده می شوند در ذهنتان به دنبال مورد استفاده ای برای یک یا دو مدل از اینها روبان ها می گردید. روبان ها نوارهای پارچه ای رنگارنگ و زیبایی هستند که به صورت ساده یا با طرح های مختلف و با عرض های گوناگون از چند میلی متر گرفته تا چند سانتی متر، عرضه می شوند و اغلب با قیمت های نه چندان گران می توان چند متر و یا حتی یک توپ از آنها را خریداری کرد. اما با این روبان ها می توان ایده های ابتکاری فراوانی را در خانه اجرا کرد. روبان ها را می توانید بر روی سطوح مختلف بچسبانید، بدوزید و یا گره بزنید و به این ترتیب با روشی ساده، به لوازم و بخش های مختلف منزلتان نمایی نو ببخشید.
روبان ها از نظر رنگ، طرح و بافت از تنوع چشمگیری برخوردارند که هر یک را می توان به عنوان مکملی زیبا برای دکوراسیون در بخش های مختلف خانه به کار گرفت. به عنوان مثال روبان های باریک و ارزان قیمت در رنگ های پاستلی برای تزئین لوازم اتاق خواب مناسب هستند و روبان های ساتن، تافته، مخمل و ابریشمی با طرح ها و رنگ های کلاسیک برای تزئین کلاهک آباژور یا کوسن های اتاق پذیرایی مناسب و ایده آل هستند.
همچنین چسباندن و یا دوختن روبان در لبه وسایل پارچه ای شما را از تمیز دوزی لبه پارچه بی نیاز می کند ضمن آن که به لبه کار نمایی مرتب و تمیز می دهد.
در اینجا چند ایده برای استفاده از انواع روبان در تزئین لوازم منزل ارائه شده است. دوخت روبان های مخملی به رنگ های مختلف و در اندازه های عرضی گوناگون بر روی یک قطعه پارچه ساده آن را به یک روتختی زیبا تبدیل می کند. یک قطعه پارچه مخمل یا ساتن را در نظر بگیرید و روبان هایی با پهنای مختلف و با تنوع رنگی مورد نظرتان انتخاب کنید و روبان ها را به صورت مایل با زاویه ۴۵ درجه و با فواصل یکسان یا مطابق سلیقه خود روی پارچه زمینه سنجاق کنید. سپس یک روبان پهن با عرض حدود ۱۰ سانتی متر و به رنگ متناسب با رنگ پارچه زمینه انتخاب کنید و روبان ۱۰ سانتی متری را دور کار بر روی انتهای روبان ها سنجاق کنید. سپس کلیه روبان ها را در جای خود بدوزید و یا می توانید آنها را با چسب پارچه بچسبانید. ابتدا روبان های مورب روی روتختی و بعد روبان حاشیه دور آن را بدوزید. برای دوخت روبان ۱۰ سانتی متری دو طرف آن را بدوزید.
از روبان های رنگی ساده برای تزئین پارچه های گلدار نیز می توان به عنوان یک حاشیه رنگی استفاده کرد و به این ترتیب می توان یک آکسان رنگی را به رنگ های موجود در پارچه افزود. انواع روبان را می توانیم به صورت های گوناگون بر روی کوسن ها نیز بچسبانیم. ممکن است با دوخت این روبان ها به صورت کادری وسط کوسن را بیاراییم و یا کادری از آنها را به عنوان حاشیه های دور کوسن استفاده کنیم.
با دوخت حاشیه ای از روبان های طرح دار بر روی پارچه های ساده می توانیم رومیزی ها و دستمال سفره هایی زیبا درست کنیم. از روبان ها در بسیاری از موارد دیگر نیز می توان استفاده کرد. به عنوان مثال به جای بندینک برای نصب پرده ها از قطعات روبان که در بالای چوب پنبه به صورت پاپیون گره زده می شوند سود برد، در مواردی که سر روبان ها آزاد است آنها را به صورت مورب برش دهید تا تار و پودشان از هم باز نشود.یک روش دیگر برای استفاده تزئینی از روبان به کارگیری آن برای تزئین انواع سبد ها است. دسته سبد را می توان با پیچیدن روبان به دورش کاملاً پوشاند و سپس با پاپیون هایی از همان روبان آراست. شما هم می توانید روش های جالب دیگری برای تزئین ساده و سریع لوازم منزلتان با روبان های مختلف بیابید.
منبع : بیرتک


همچنین مشاهده کنید