جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ارج و قرب نزد خدا


ارج و قرب نزد خدا
رسول اکرم (ص) می‌فرمایند:
اگر می خواهید نزد خداوند ارج و قربی بلند داشته باشید، خشونت را به بردباری و محرومیت را به عطا تلافی کنید (نهج‌الفصاحه، حدیث ۱۰)
به راستی در جامعه‌ای که ما زندگی می‌کنیم گرفتاری‌های زیادی ناشی از بی‌توجهی به احادیث و روایت‌هایی همچون فرموده پیامبر اکرم (ص) در حدیث فوق وجود دارد. مشکلات و گرفتاری‌های روزمره جامعه ما ناشی از کم تحملی یکدیگر و کینه‌توزی نسبت به کردار و رفتار همدیگر می‌باشد. اگر دوستی به دوستی دیگر خدای ناکرده ظلمی روا داشت یا بدی کرد، چشمان خود را بر روی روزهای خوب گذشته می‌بندد و تنها درصدد تلافی کردن کار دوست خود است.
یکی از دوستان روانشناسم می‌گفت: واقعا بخشش و بزرگواری طبق فرموده معصومین هم روح را جلا می‌دهد و هم ارج و قرب افراد را در جامعه بیشتر می‌کند. او می‌گفت: تحقیقات کارشناسان و روانشناسان ثابت می‌کند با بخشودگی و بردباری روح انسان‌ها از حالت استرس و افسردگی‌ رها یافته و کالبد انسان‌ها را آماده برای تلاش و کوشش بیشتر و در نهایت موفقیت برای زندگی بهتر می‌کند.
چه نیکو رفتار می‌کردند بزرگان و معصومین دین که با دشمنان خود رافت به خرج داده و درصدد تلافی نبودند. مثال بارز آن را می‌توان در صحنه‌ عاشورا یافت که حضرت حسین سلام الله‌علیه با بزرگواری و رافت با دشمنان خود برخورد می‌کرد و حتی تشنگان آنان و مرکب‌هایشان را سیراب می‌نمود. به راستی چه زیبا گفت بزرگی که اگر لذت عفو و بردباری به کسی چشانیده شود دیگر درصدد تلافی کردن بدی دیگران با بدی و خشونت‌ورزی بر نمی‌آید.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید