پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پیش به سوی انرژی‌های جایگزین


پیش به سوی انرژی‌های جایگزین
تا سال ۲۰۱۰ نیروگاه های هسته ای در اروپای غربی و روسیه۱۰ % از انرژی مورد نیاز کشورشان را تامین خواهند کرد . در اوایل سال ۲۰۰۴ چین فقط ۹ نیروگاه هسته‌ای فعال داشت تا سال ۲۰۲۰ این کشور قصد دارد ۳۰ نیروگاه دیگر بسازد و مصرف انرژی هسته ای خود را از ۱۶ میلیارد کیلوولت ساعت در سال ۲۰۰۰ به ۱۴۲ میلیارد کیلو وات ساعت در سال ۲۰۲۰ برساند . تا سال ۲۰۲۰ روسیه ۱۲۹ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی هسته ای در سال مصرف خواهد نمود . در صورتی که کانادا ۱۱۸ میلیون کیلو وات ساعت مصرف خواهد نمود .
انرژی باد ، انرژی خورشیدی ، زمین گرمائی و امواج دریا در مناطقی که این منابع به راحتی در دسترس هستند مشکلات مربوط به انرژی را آسان خواهند نمود . بطوری که این کشورها در آینده طبق پیش بینی تنها جزئی کوچک از انرژی دنیا را تامین خواهند نمود .
خروجی الکتریکی از نیروگاههای هسته‌ای در حال افزایش است . توان الکتریکی کامل از آب جاری از بیشترین مقدار خود در سال ۱۹۹۶ که ۶۲/۷۲۷ میلیارد کیلووات ساعت بود کاهش یافته است .
تولید انرژی در دنیا حاصل از منابع تجدیدشونده‌، مانند چاههای گره زمینی ، توربین های بادی و مولدهای خورشیدی بین سالهای ۱۹۹۰ و ۲۰۰۲ ، ۷/۸۰% رشد داشته است .
ظرفیت تولید انرژی از باد در سرتاسر دنیا فقط در سال ۲۰۰۱ تا ۶۵۰۰ مگاوات افزایش یافته است که این سریعترین نرخ رشد ثبت شده و ۵۰% بیشتر از سال گذشته بوده است . تولید انرژی خورشیدی فوتوولتائیک از سال ۱۹۸۰ بطور مداوم هر ساله ۳۵% رشد داشته است .
گاز طبیعی بسیار تمیز می سوزد و برای ۲۰۰ سال آینده به اندازه ی کافی برای تامین نیاز به انرژی کل دنیا منبعی در دسترس است . مصرف گاز طبیعی سالیانه ۳/۳ درصد رشد می نماید در حالی که برای نفت این رقم رشد ۸/۱% است .
برطبق بررسی آژانس اطلاعاتی انرژی وزارت انرژی آمریکا انتقال بار انرژی ۲۰ درصدی آمریکا برروی منابع تجدیدپذیر تقریبا هیچگونه فشاری بر هزینه ی کلی انرژی نخواهد گذارد . در حال حاضر کمتر از ۵% از انرژی مورد مصرف در آمریکا ا زمنابع تجدیدپذیر تامین می گردد .
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید