شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آشنایی با مفاهیم مردم سالاری دینی


آشنایی با مفاهیم مردم سالاری دینی
مردم سالاری به مفهوم «حکومت به وسیله مردم» یا «حکومت مردم بر مردم» است بنابراین مردم سالاری یا همان دموکراسی شکلی از حکومت است که براساس فرهنگ ها و عقاید مختلف محتوای ویژه ای به خود می گیرد اما مردم سالاری دینی در نظام اسلامی ایران وجهه ای خاص و منطبق با شرایط ویژه جامعه دینی ایران است و بنابراین الگویی نوین و موفق در سطح جهان و به ویژه کشورهای اسلامی است.
در مردم سالاری دینی، نظام حاکم در قالب رفتارهای دموکراتیک خود را مقید به ارزش ها و هنجارهای دینی می داند. در نظام مردم سالاری دینی ایران همه مناصب اصلی و اجرایی حتی رهبری به صورت مستقیم و غیرمستقیم به واسطه رأی مردم برگزیده می شوند.
● ویژگی مردم سالاری دینی:
رهبر معظم انقلاب در بیان ویژگی مردم سالاری دینی بیان داشتند: «در مردم سالاری دینی چون نگاه مردم سالاری براساس یک اعتقاد دینی است، قابل نقض نیست، یعنی اگر کسی توانست در انتخابات تقلب کند یا به شیوه ای نظر مردم را جلب کند که به ناحق نگاهشان به وی متوجه باشد، در منطق مردم سالاری دینی او حقی ندارد، او مبطل است، او محق نیست، فرض کنید ارزشی که در او نیست، وانمود کند در او هست، بعد مردم به او اقبال کنند و رأی و نظر بدهند، این شیوه در منطق لیبرالیسم که پایه لیبرالیسم غربی است، کاملا پذیرفته شده است اما در منطق مردم سالاری دینی نه، این شیوه قابل قبول و پذیرفته شده نیست.»(۸۲.۲.۲۲)
● تفاوت مردم سالاری دینی با دموکراسی غربی:
رهبر معظم انقلاب در بیان تفاوت مردم سالاری دینی با دموکراسی غربی تأکید دارند: «مردم سالاری دینی با دموکراسی های رایج دنیا در بنیاد اختلاف دارد، ریشه مشروعیت رأی مردم در دموکراسی های رایج دنیا اساسا با مشروعیت رأی مردم در نظام مردم سالاری اسلامی که ما به دنبال آن هستیم و آن را حکومت اسلامی و حاکمیت اسلام به حساب می آوریم، متفاوت است لذا در روش ها، تفاوت بین اینهاست.
در دموکراسی های رایج جهان، ضوابطی که ما برای اداره کشور و برای مدیران آن قائل هستیم وجود ندارد، ممکن است ضوابط دیگری باشد. در اینجا قدرت طلبی وجود ندارد...
تفاوت دیگر دموکراسی های رایج دنیا با نظام مردم سالاری دینی این است که در مردم سالاری دینی کارهای رایج دنیا و اسراف ها و تبلیغات پرخرج مطلقا نباید انجام بگیرد.»
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید