پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۹ قدم تا قلب سالم


در این مطلب ۹ روش برای کاهش بیماری یا سکته قلبی را بازگو میکنیم. برای سلامتی خود این مسئله را جدی بگیرید.
وقتی ۹۰ درصد مرگ بیماری رگهای قلبی، در نتیجه حمله قلبی یا بیماری قلبی عارض میشود، باید آنرا قاتل شماره ۱ بشر به حساب آورد. آمار نشان میدهد که در سال ۱۹۹۸ تعداد ۷۹۰۰۰ نفر در رابطه با بیماری رگهای قلبی جان خود را در کانادا از دست داده اند در حالیکه این رقم برای سرطان آنهم در سال ۲۰۰۰ معادل ۶۵۰۰۰ نفر بوده است. برای کاهش درگیر شدن به مشکلات قلبی، این ۹ روش را خوانده و رعایت کنید:
۱) سیگار نکشید.
خطرناکترین عامل بیماریهای قلبی، سیگار است. اگر سیگاری هستید، همین الان آنرا ترک کنید.
۲) ریسک خود را بشناسید.
اگر یک عضو نزدیک خانواده مانند پدر - مادر - خواهر - برادر بیماری قلبی داشته یا دارد شما در معرض ریسک بالای بیماری شریان سرخرگ قرار دارید. بیماریهای سخت مانند دیابت هم خطر بیماری قلبی را در افراد افزایش میدهد. اگر در این رده جای دارید مراقب باشید.
۳) کنترل ارقام را فراموش نکنید.
حداقل سالی یکبار کلسترول و فشار خونتان را کنترل کنید. اگر این اعداد بالا بود، ضمن مشورت با پزشک خود، آنرا کنترل کنید.
۴) تمرینات ورزشی مرتب.
قلبتان به حداقل ۲۰ دقیقه ورزش برای سه بار در هفته نیاز دارد. نوع این ورزش زیاد مهم نیست. قدم زدن، دویدن، باغبانی،... باید در پایان این ۲۰ دقیقه نفس نفس بزنید و عرق کرده باشید.
۵) کنترل دور شکم.
اگر شکمتان خیلی بزرگ است احتمالا در معرض خطر بیماری قلبی هم قرار دارید. برای خانمها دور کمر باید ۹۰ سانتی متر یا کمتر باشد و برای آقایان این عدد نباید بیش از ۱۰۰ سانتی متر باشد. اندازه دور کمر معرف سلامتی شماست.
۶) خوردن با احتیاط.
دیگر همه مردم اصول خوردن را میدانند. سرخ کردنی و چربی را قطع کنید. گوشت را در اندازه های باریک و کم بخورید. بیشتر، میوه و سبزیجات بخورید.
۷) برای سلامتی خود، زمان بگذارید.
اول به خودتان اهمیت بدهید بعد به خانواده. پس برای سلامتی خود وقت بگذارید. اگر شما از بین بروید، چه کسی مراقب خانواده خواهد بود.
۸) استرس را کنترل کنید.
استرس برای قلب بد نیست. اینکه چگونه با استرس برخورد کنید خطرناک است. اگر وقتی دچار استرس شدید سیگار بکشید، بد است. به خود آموزش بدهید که هنگام استرس و ناراحتی دست به کارهای خطرناک نزنید.
۹) از امروز شروع کنید.
هیچوقت برای توجه به سلامتی دیر نیست. چه پیر و چه جوان، از همین امروز به قلب خود توجه کنید، فردا دیر است.
سلامت باشید.
منبع : سایت کامتونت


همچنین مشاهده کنید