شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

وسواس را درمان کنید


وسواس را درمان کنید
وسواس یک ایده، فکر، تصور، احساس یا حرکت مکرر یا مضر است که با نوعی احساس اجبار و ناچاری ذهنی و علاقه به مقاومت در برابر آن همراه است. روان‌شناسان وسواس را نوعی بیماری می‌دانند که تعادل روانی و رفتاری را از بیمار سلب می‌کند و او را در سازگاری با محیط دچار اشکال می‌سازد و این عدم تعادل و اختلال دارای صورتی آشکار است. روان‌کاوان نیز وسواس را نوعی غریزه واخورده و ناخودآگاه معرفی می‌کنند و آن را حالتی می‌دانند که در آن فکر، میل یا عقیده‌ای خاص، که اغلب وهم‌آمیز و اشتباه است انسان را در بند خود گرفتار می‌کند آن چنان که اختیار و اراده را از او سلب می‌کند و بیمار را مجبور می‌کند که حتی رفتاری برخلاف میل و خواسته‌اش انجام دهد.
وسواس به صورت های مختلف بروز می‌کند و در بیمار مبتلای به آن موارد ملاحظه می‌شود از آن جمله: اجتناب، تکرار و مداومت، تردید، شک در عبادت، ترس، دقت و نظم افراطی، اجبار و الزام، احساس بن‌بست، عناد و لجاجت هستند. وسواس هنگام بلوغ در افراد شکل گرفته و به تدریج رشد می‌کند. اگر در این ایام شرایط برای درمان مساعد باشد بهبودهای نسبی و دوره‌ای پدید می‌آید، وگرنه بیماری مسیر رو به رشد خود را خواهد داشت تا جایی که خود بیمار به ستوه آید.
با توجه به منشا اضطرابی بودن وسواس این عارضه باید به طور حتم درمان شود، اما ازآن‌جایی که بسیاری افراد آن را بیماری تلقی نمی‌کنند و به دنبال درمان آن نیستند. افراد وسواسی به طور کلی کنترل‌گر بوده و تمایل دارند همه چیز در حد کامل و عالی باشد از این رو این مورد نه تنها به خود فرد صدمه می‌زند بلکه اطرافیان را هم تحت تاثیر قرار داده و موجب انتقال به دیگر اعضای خانواده نیز می‌شود.
افراد وسواسی نه تنها از جنبه روحی، بلکه از نظر جسمی نیز به علت مصرف بسیار مواد شستشو، بیمار می‌شوند که از میان این بیماری‌ها می‌توان به حساسیت‌های پوستی و تنفسی نیز اشاره کرد به همین دلیل لازم است وسواس چه از نظر شستشو و چه از نظر فکری و داشتن اهدافی کمال‌گرایانه و غیرقابل دسترس، تحت درمان و دارو کنترل شود.

بابک عباسی
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید