چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ساعات به خواب رفتن و بیدار شدن


ساعات به خواب رفتن و بیدار شدن
لازم نیست ساعت به رختخواب رفتن زمان مخصوص و تغییر ناپذیری باشد اما باید همراه با نوعی اعمال منظم و چیزی شبیه مراسم خاص باشد که کودک آن را به عنوان پایان خوشی برای روز به خاطر بیاورد و انتظار آن را بکشد. کودک باید به محض شروع تشریفات خواب بداند که باید منتظر اوقاتی دوست داشتنی با مامان و بابا باشد. این موضوع خودبه خودسبب ایجاد سکوت و آرامش و تسکین و حتی خواب آلودگی در کودک در حالی می شود که به آرامی کنار تخت او می نشینید و برایش قصه می گویید یا شعر می خوانید و سپس روی تخت خم می شوید به طوری که در امنیت بازوان شما به خواب رود.
اگر ساعات خوابیدن را لذت بخش کنید و با اختصاص قدری وقت و حوصله سعی کنید مثلا مانع از ناراحتی کودک خود و دشوار شدن خوابیدن برای وی شوید کودک شما به طور طبیعی در حوالی شش سالگی وارد مرحله ای می شود که به محض احساس خستگی با رضایت خود و بدون وادار شدن از طرف شما و بدون سر و صدا و وقت کشی به طرف رختخواب کشیده می شود. طرز به خواب رفتن کودک برای سرحال آمدن ذهن و روح علاوه بر جسم وی حائز اهمیت است. برای اینکه کودک بدون ناراحتی و مسلما بدون گریه کردن به خواب برود بنابراین از خطاهای کوچک نزدیک ساعت خواب فقط با یک تذکر ساده بگذرید طوری که کودک هنگام خوابیدن آرام باشد. همیشه چنین خطاهایی را در صورت تکرار می توان وقت دیگری که کودک سرحال تر است و تا این حد به خواب احتیاج ندارد اصلاح کرد.
اگر کود ک خردسالی دارید تقریتا تمام زمان پس از شام باید هماهنگ با آماده ساختن او برای خواب باشد. شما می توانید با مرتب کردن اتاق حال و هوای بازی را کاهش دهید سپس نوبت استحمام یا شستشو و مسواک کردن دندانها و پوشیدن لباس خواب می رسد آنگاه می توانید با کودک خود مشغول بازیهای آرام و کنش متقابل شوید. در این وقت از شبانه روز به آرامی صحبت کردن یا به نرمی آواز خواندن می تواند حالتی آرام و خواب آور برای کودک فراهم آورد.
با اطمینان از ملایم بودن نور مثلا با استفاده از چراغ خواب و آنگاه زمزمه کردن به مدت ده تا بیست دقیقه با کودکتا ن که آماده خواب است می توانید حالتی از آرامش و محبت و همراهی را ایجاد کنید. همان گونه که خوابیدن با حالت ذهنی مناسب مهم است بیدار شدن با نشاط نیز اهمیت دارد. شروع روز باید با شادی همراه باشد. بنابراین ارزش دارد که مقداری وقت و تلاش برای مهیا شدن جهت آن صرف کنید. برای نمونه اگر لباسهای فرزندتان را دم دست او بگذارید او از سن پایین تری شروع به پوشیدن لباسهای خود می کند. هم چنین می توانید لوازم ورزش و لوازم مدرسه و نهار و غیره را شب قبل آماده کنید تا بتوانید فکر خود را روی هرچه شاداب تر کردن صبحگاه متمرکز نمایید.
در بیشتر خانواده ها مشکل اصلی صبحها عجله داشتن است که بر عکس باعث می شود کودکان هر جه کندتر حرکت کنند که خود می تواند حال بدی برای کل خانواده به وجود آورد. اگر شما وقت بیشتری داشته باشید کودک خود را به طور ناگهانی از خواب بیدار نخواهید کرد زیرا بچه ها هم درست مثل ما برای عبور هر چه آرامتر از مرحله خواب به هوشیاری به زمان احتیاج دارند.ممکن است کودک شما پس از بیدار شدن هنوز ذهنی خواب آلوده داشته باشد در این صورت برای ده تا پانزده دقیقه قادر به مواجهه با هیچ نوع پرسش یا فعالیت سریع و یا یادآوری مسائلی مثل مسواک زدن دندانهایش نیست. ینابراین سعی کنید از هرگونه پرسش یا درخواست انتخاب از فرزندتان اجتناب کنید. هم چنین باید سعی کنید نظم خاصی به کارهای معمول صبحگاهی کودکتان بدهید مثلا اول خارج شدن از رختخواب سپس رفتن به توالت و بعد از آن مسواک زدن دندانها شستن صورت و شانه کردن موها و آنگاه لباس پوشیدن و صرف صبحانه.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید