جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

روشنی چشم عباد الرحمان


روشنی چشم عباد الرحمان
...وَ الَّذِینَ یقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیاتِنا قُرَّهَٔ أَعْینٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً
(بندگان راستین خدای رحمان) کسانی اند که می گویند پروردگارا! به ما از همسران و فرزندانمان، آن ده که مایه روشنی چشم ما باشد و ما را پیشوای پرهیزگاران گردان.
سوره فرقان‎/آیه۷۴
از خصوصیت های عباد الرحمان ( بندگان خاص خداوند) آن است که اهتمام ویژه ای نسبت به خانواده و فرزندان خود دارند. آن ها نه تنها به پاکی جان خود می پردازند که از همسر وفرزندان خویش نیز غفلت نمی کنند. دعا برای آنان نشان دهنده اشتیاقی است که برای تربیت خانواده دارند. روشن است که دعا بدون تلاش بیرونی بی فایده است و عباد الرحمان نیز به این نکته واقفند.
ـ روشنی چشم بندگان خاص خدا در این است که فرزندانی داشته باشند خدایی. گرچه زیبایی های ظاهری نیز خود نوعی کمال به حساب می آید ولی آن چه بیش از همه در نزد آنان مهم است پیشرفت معنوی خانواده و فرزندان است. صورت زیبای فرزند چند صباحی پدر و مادر را خوشحال می کند ولی آن چه برای همیشه می ماند و باقیات صالحات والدین به شمار می آید چیزی جز سیرت نیکوی او نیست. دغدغه اصلی عباد الرحمان داشتن چنین فرزندانی است. از این رو می کوشند فضیلت های انسانی و الهی را از همان کودکی به فرزندان خویش آموزش دهند.
ـ از دیگر ویژگی های بندگان خدای رحمان همت والای آنهاست. آنها در تلاشند در بندگی خدا به حدی برسند که الگو و امام دیگر مؤمنان باشند. به بیان دیگر در مسابقه سالم خدایی شدن شرکت می کنند.
با کمال تأسف آن چه امروزه در برخی رسانه ها تبلیغ می شود، انگیزه ها را به گونه ای هدایت می کند که همگان به شرکت در مسابقه تجمل و زینت های دنیوی تشویق می شوند. برعکس، فرهنگ قرآنی ما را به مسابقه درفضیلت های ماندگار انسانی فرامی خواند (فاستبقوا الخیرات). جامعه ای می تواند ادعا کند قرآنی است که همه دستگاه های تبلیغاتی آن برای نهادینه کردن « مسابقه درفضیلت های ماندگار انسانی» بسیج شوند و زندگی مردمان نیز بوی خوبی ها را گرفته باشد.
ـ نمونه والای عباد الرحمان، علی و فاطمه- علیهماالسلام- هستند. رفتار و کردار علی(ع) در طول عمر خویش به گونه ای بود که به حق امیر مؤمنان و پیشوای پرهیزکاران (امیر المؤمنین و امام المتقین) لقب گرفت.
فاطمه- سلام الله علیها- نیز میوه دل و روشنی چشم پدر خویش؛ رسول خدا(ص) بود. آن چه زهرا را تا این حد محبوب پدر گردانید، نمی تواند کمال های جسمانی او بوده باشد. بزرگی، عفت و خدایی بودن، ریشه محبت شدید رسول خدا به دختر خویش است.
ثمره ازدواج این دو بنده حقیقی خدا فرزندانی بودند چون حسن(ع)، حسین(ع)، زینب(س) و ام کلثوم(س) که هریک نمونه کاملی از فضایل انسانی اند. فرزندانی که به شایستگی روشنی چشم پدر و مادر خویش بوده اند.
ـ اهل بیت-علیهم السلام- نمونه کامل فضایلی هستند که قرآن از آنها یاد می کند. از این رو شناخت بیشتر آنان، شناخت بیشتر معارف والای قرآن است. محبت و یاد اهل بیت در روزهای ولادت، شهادت و دیگر ایام مانند سالروز ازدواج امیر مؤمنان و فاطمه -علیهما السلام- بهانه ای است برای شناخت بیشتر و الگو پذیری از آن بزرگان و در نتیجه زندگی قرآنی.

مهدی ملک محمدی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید