جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۴ دسامبر سال ۱۹۸۸ ـ اعلام پایان جنگ سرد قرن۲۰ که نتیجه اش انحلال یکجانبه بلوک شرق و فروپاشی شوروی بود


۱۴ دسامبر سال ۱۹۸۸ ـ اعلام پایان جنگ سرد قرن۲۰ که نتیجه اش انحلال یکجانبه بلوک شرق و فروپاشی شوروی بود
در پی توافق رونالد ریگن رئیس جمهوری آمریکا و گورباچف رهبران وقت شوروی و آمریکا، تاچر و ریگن سران انگلستان و آمریکا پس ازدیدار جداگانه خود، در ۱۴ دسامبر سال ۱۹۸۸پایان جنگ سرد قرن ۲۰ را که تقریبا از زمان خاتمه جنگ جهانی دوم میان دو بلوک شرق و غرب آغاز شده بود علام داشتند که تاسیس اتحادیه های نظامی از جمله «ناتو» نتیجه آن بودند. طبق توافق سران آمریکا و شوروی، گورباچف موافقت کرده بود که ۵۰۰ هزار سرباز و ده هزار تانک از اروپای شرقی خارج سازد و به شوروی باز گرداند، دوکشور به آزمایشهای اتمی خود پایان دهند و موشکهای میان برد خود را که ویژه جنگ در اروپا بودند نابود سازند. در آن زمان، شوروی یکهزار و ۷۵۲ موشک اتمی داشت و آمریکا ۸۵۹ موشک اتمی در اختیار داشتند.
متعاقب همین توافق و توافقهای بعدی بود که پیمان نظامی ورشو منحل و رژیمهای کمونیستی اروپای شرقی فروپاشیده شدند. سپس نیروهای شوروی از افغانستان فراخوانده شدند؛ رفت و آمد منظم ناوگان شوروی در دریاهای دور دست متوقف، و به انحصار دولت در دست حزب کمونیست در شوروی پایان داده شد. آنگاه قراردادهای دوستی شوروی با کشورهای دیگر کان لم یکن اعلام شد و شوروی نتوانست به عراق کمک کند و این کشور در سال ۱۹۹۱ شکست خورد.
سپس قانون روابط جمهوری های ۱۵ گانه در اتحادیه جماهیر تعدیل شد که ناگهان در دسامبر ۱۹۹۱ روسای جمهوری های روسیه ، اکراین و بلاروس در یک دیدار خصوصی اتحاد جماهیر شوروی را منحله اعلام کردند! بدون این که رفراندمی بر گزار شود و گورباچف بدون مقاومت به این عمل آنان تسلیم شد و چراغ عمر شوروی با آن همه قدرت اتمی ــ موشکی و ارتش سرخ و هزاران ژنرال و میلیونها کمونیست بدون سر و صدا پایان یافت و یکشبه سرزمینی که ۷۴ سال سوسیالیست و مردم عاری از سرمایه بودند کاپیتالیست و عده ای کم، معلوم نیست از کجا ؟!، میلیونر، میلیاردر و سرمایه دار شدند و شرکتهای دولتی(متعلق به عموم مردم) را بالا کشیدند و به گزارش ۱۳ دسامبر سال ۲۰۰۲ واشنگتن پست چاپ آمریکا، یکی از این پولدار های یکشبه به نام «اولگ دریپاسکا» بادادن ده میلیون دلار قرض می خواهد یک چهارم یک کارخانه تولید برق روسیه در سیبری را که چهار میلیارد دلار ارزش دارد ببلعد. عکس زیر را واشنگتن پست از جلسه مذاکره اولگ با پوتین چاپ کرده است. پوتین رئیس جمهوری روسیه هم ظاهرا هنوز نتوانسته به قولهایی که در آغاز حکومتش مبنی بر پایان دادن به غارت روسیه توسط این افراد داده بود به طور صد درصد عمل کند؛ گرچه گامهای بزرگی در این زمینه برداشته است.
حقایق مربوط به کارهایی که از زمان روی کار آمدن گورباچف در دسامبر سال ۱۹۸۵ پس ازدرگذشت ناگهانی چرننکو و پیش از او آندروپوف در کرملین انجام شده و از رویدادهای مهم تاریخ بشر است هنوز در پرده ابهام است و معلوم نیست که چه وقت روشن گردد . به هر صورت این بخش بسیار مبهم تاریخ در آینده نا گزیر چند بار دوباره نویسی خواهد شد.
با این که بلوک شرق و شوروی منحل شدند، غرب نه تنها به تعهد خود مبنی بر انحلال ناتو و یا تبدیل آن به یک اتحادیه سیاسی عمل نکرد بلکه به گسترش آن تا مرزهای روسیه پرداخت و وارد به قلمرو شوروی سابق در بالتیک شده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید