شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چند نکته کوتاه برای فرزند کوچکتان


چند نکته کوتاه برای فرزند کوچکتان
اهانت و تحقیر کودک، سرزنش‌های مداوم و انتقادهای بیجا و به کارگیری تعبیرات غیرمحترمانه از مهم‌ترین عواملی هستند که بذر کینه و نفرت را در دل کودک می‌پاشند.
نوزاد پس از تولد به ارتباط جسمی با مادر نیاز فراوان دارد؛ از این رو نباید ساعات طولانی از مادر جدا بماند. تحقیقات نشان داده است که از شش ماهگی تا سه سالگی، حضور مادر نه تنها در رشد عاطفی کودک، بلکه در رشد بدنی و عقلی او نیز تأثیر بسزایی دارد.
در مقایسه بین فرزندان، کودکی که امتیاز نمی‌آورد دچار احساس خود کم‌بینی می‌شود و اعتمادش را نسبت به پدر و مادر از دست می‌دهد.
اگر بیش از حد، سرعت فراگیری را در فرزندانمان تقویت کنیم، امکان باروری و تحکیم مفاهیم را در مراحل بعدی کاهش خواهد داد. سرعت اولیه و تشدید آهنگ رشد، منجر به تأخیر قابل ملاحظه‌ای در مراحل بعدی می‌شود.
هرگز عیب فرزندتان را در رفتارها، بزرگ‌تر از آنچه هست جلوه ندهید و هرگز عیب‌هایش را نزد دیگران بازگو نکنید.
همبازی شدن با کودک علاوه بر اینکه او را غرق لذت و شادی می‌کند و صمیمیت را افزایش می‌دهد، اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی را در کودک تقویت می‌کند.
تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان پرورش یافته در منزل نسبت به کودکان مهد کودک، ماهانه از رشد قدی بیشتری برخوردارند.
تربیتی که آزادی را به کلی در کودک نادیده بگیرد و انتخاب و میل قلبی را از وی سلب کند و تنها مبتنی بر ترس و آداب خشک و بی‌روح ظاهری باشد، نه تنها دوام نمی‌یابد بلکه در نهایت به رکود و عصیان کودک می‌انجامد.
یک کارشناس مسائل روانی کودکان در اتریش می‌گوید: چنانچه در روابط نوزاد با پدر ممنوعیتی ایجاد شود، نوزاد در حس وفاداری و دوستی دچار نقیصه می‌شود و در سال‌های آینده توانایی ارتباط سالم را نخواهد داشت.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید