شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کرم‌ها Worms


● علائم : کرمک - خارش اطراف مقعد، معمولاً شبها (کرمک) کرمهای نخی - وجود کرمهای سفید نخ مانند در مدفوع - بی‌خوابی ناشی از خارش شدید کرم‌های گرد - عدم رشد - وجود کرمهای سفید در مدفوع
گروهی از کرمها قادرند در بدن انسان زندگی کنند اما شایعترین آنها کرمک (Threadworm) می‌باشد کرمک معمولاً بصورت تخم از راه غذای آلوده وارد بدن میشود، سپس د رروده کوچک سر از تخم در آورده و به کرم تبدیل میشود و ظرف ۱۵ الی ۲۸ روز به کرم بالغ تبدیل میشود بعد از آن، کرمهای ماده تخم‌های بیشتری در اطراف مقعد می‌گذارند که مخصوصاً در شب تولید خارش می‌کند. اگر کودک، خود را بخاراند خیلی راحت تخم‌ها را به دستهایش منتقل کرده و آنها را به دهانش می‌برد و بدین ترتیب چرخه زندگی کرم را در بدنش ادامه می‌دهد. طول کرمها ۲ الی ۱۳ میلیمتر است. بی‌آزارند اما می‌توانند عوارض ناخوشایندی از قبیل خارش اطراف مقعد ایجاد کنند. کرمک بسیار عفونی و مسری است و همه افراد خانواده باید بطور همزمان، درمان را شروع کنند. کرمهای گرد یا نماتودها اگر چه کمتر دیده میشوند اما در مناطقی که وضعیت بهداشتی نامطلوب است و همچنین در مناطق آب و هوایی گرم شایع‌ترند۱
طول آنها بالغ بر ۱۰ الی ۱۵ سانتی‌متر است. و شبیه کرمهای خاکی می‌باشند. تخم این کرمها با غذا و آب آلوده وارد بدن می‌شوند بعد از آنکه این تخم‌ها در روده به کرم تبدیل شدند خود این کرمها مجدداً تخم‌گذاری می‌کنند و از راه مدفوع دفع می‌شوند کودک مبتلا به این کرم‌ها غالباً دچار سوءتغذیه شده و خوب رشد نمی‌کند.
● آیا خطرناک است؟
کرمها معمولاً خطر ندارند و راحت درمان میشوند.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) اگر کودک مقعد خود را بخاراند یک ساعت بعد از آنکه بخواب رفت آن ناحیه را نگاه کنید. زیرا این زمان، لحظه‌ای است که معمولاً کرم ماده بالغ خارج شده و شروع به تخم‌گذاری می‌کند. کرم مانند تکه کوچی از نخ سفید بنظر می‌آید.
۲) همچنین، مدفوع کودک خود را برای کرمهای دیگر مورد دقت قرار دهید.
۳) اگر اخیراً در مسافرت بوده‌اید و به جاهایی رفته‌اید که عفونتهای کرم گرد در آنجا شیوع داشته‌اند و کودک، ناراحت و دچار بدی تغذیه است مدفوع را در جستجوی کرم‌های گرد نگاه کنید.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
بمحض مشاهده هر گونه کرم با دکتر تماس بگیرید. چنانچه در مناطق آلوده به کرمهای گرد مسافرت کرده‌اید و رشد کودک شما خوب نیست بلافاصله دکتر را در جریان بگذارید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر معمولاً دوا را به شکل یک پودر محلول با مزه مطبوع برای مصرف تمام اعضاء خانواده تجویز می‌کند.
اگر کودک، کرم گرد دارد دکتر داروی خوراکی را که می‌تواند کرمها را فلج کند برای کودک شما تجویز می‌کند. وی همچنین برای کودک قرصهای مسهلی که دفع مدفوع را آسان کند تجویز خواهد کرد.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
دستورات درمانی را بدقت اجرا کنید. از آنجا که حرکات روده برای دوازده ساعت بعد شدت می‌گیرند توصیه اینست که صبح اول وقت مداوا را شروع کنید.
بعد از دو هفته مصرف دارو را برای کلیه افراد خانواده تکرار کنید. مصرف اول دارو معمولاً کرم‌ها را می‌کشد اما مصرف بعدی می‌تواند تخم‌هایی را که در هنگام مصرف اول به کرم تبدیل نشده بودند کاملاً از بین ببرد.
بهداشت را جدی بگیرید زیرا تخم‌ها در ناخن‌ انگشتان کمین می‌کنند و مجدداً از راه دهان داخل بدن میشوند.
حتماً لباس زیر یا پیجامه را به بچه بدهید بپوشد تا اگر خود را خاراند دستهایش با مقعد مستقیماً تماس نیابند.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید