پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

کزاز Tetanus


کزاز Tetanus
● علائم :
سفتی و گرگفتگی ماهیچه‌ها، ابتدا در اطراف فک و دهان - گلودرد - بلع و تنفس سخت
کزاز یک عفونت باکتریایی خطرناک است که به وسیله یک نوع باکتری باسم کلوستریدیوم تتانی Clostridium tetani بوجود می‌آید. این باکتری عموماً در مزارع و خاکهای کثیف باغچه و فلزات پوسیده پیدا میشود و معمولاً او راه بریدگی که می‌تواند بر اثر چیزهایی مانند خار گل یا تکه‌های تیز فلز بوجود آید وارد بدن میشود. این باکتری که در محیطهای کم اکسیژن بهتر رشد می‌کند در محل بریدگی شروع به تولید سم می‌نماید که این باعث میشود عضلات بدن دچار انقباض و گرفتگی غیرقابل کنترل بشوند.
عضلات فک معمولاً در مرحله اول گرفتار میشوند. به این جهت است که به این بیماری قفل شدن آرواره‌ها نیز می‌گویند سپس اسپاسم یا انقباض عضلانی به عضلات دیگر بدن منتقل میشود. این نشانه‌های کزاز می‌توانند از یک هفته تا چندماه بعد از جراحت اولیه بوجود آیند. با انجام واکسیناسیون علیه کزاز در طی ۵ سال اول زندگی و پس از آن یک تزریق یادآوری هر ۵ سال یکبار بطور مطمئنی میتوان از کزاز پیشگیری نمود و به همین علت امروزه کزاز بسیار نادر شده است.
● آیا خطرناک است؟
کزاز خیلی خطرناک است گاهی اوقات عضلات تنفسی دچار انقباض میشوند و حتی علیرغم مراقبتهای شدید می‌تواند منجر به مرگ شود.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) به هرگونه زخم عمیق و کثیف برخورد کردید همیشه به آن توجه کنید تمام آنرا با یک محلول ضدعفونی کننده یا آب و صابون تمیز کنید تا کثافات در حد امکان پاک شوند.
۲)در صورتیکه بیشتر از ۶ ماه از زمان آخرین تزریق کزاز گذشته باشد کودکتان را برای تزریق مجدد آن به درمانگاه ببرید.
۳) اگر کودکتان از خشکی عضلات مخصوصاً ماهیچه‌های فک و گردن شکایت می‌کند فوری او را تحت امدادهای پزشکی قرار دهید.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر بریدگی کودک عمیق است و مخصوصاً در محلی آلوده اتفاق افتاده است و اگر ۶ ماه از آخرین تزریق کزاز سپری شده است و یا نشانه‌های کزاز در کودک مشاهده می‌گردد بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
به تمیز کردن زخم عمیق یا کثیف خواهد پرداخت و به کودک شما در صورتیکه قبلاً واکسینه شده باشد تزریق واکسن کزاز می‌کند اگر کودک سابقاً واکسینه نشده باشد علاوه بر تزریق واکسن یک تزریق گلوبولین ضد کزاز برای حمایت از کودک در برابر سم کزاز داده خواهد شد.
اگر کزاز اتفاق بیافتد درمان آن عبارت خواهد بود از یک سری آنتی‌بیوتیکها و پرستاری در بخش مراقبتهای ویژه یا آی سی یو تا زمانیکه بیماری دوره خود را می‌گذراند یک دستگاه تنفس دهنده را غالباً بمدت چند هفته به وی متصل می‌کنند.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
تمامی اطفال باید سه نویت تزریق واکسن کزاز (معمولاً بصورت واکسن ثلاث) در سال اول زندگی داشته باشند سپس یادآور اول در سال دوم زندگی و یادآور دوم ۵ سال بعد از آن صورت می‌گیرد. برای اینکه بدن همچنان مورد حمایت باشد لازم است تا هر ۵ سال به تزریق اقدام نمود.۱
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید